Nyga Roman

Z e-ncyklopedia

Nyga Roman (1938-)

Urodził się w 1938 roku. Ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych w 1962 roku. Studiował na Wydziale Malarstwa u prof. Wacława Taranczewskiego, z którym współpracował przy realizacji kilku projektów. Uprawia malarstwo sztalugowe, polichromie i rysunek. W swoich pracach porusza tematykę związaną ze Śląskiem i tematykę religijną. Był jednym z członków założycieli katowickiej grupy artystycznej "Arkat". W latach 1970-1980 współpracował z artystą malarzem Marianem Boguszem z Warszawy.

Pierwsze prace prowadzone w obiektach sakralnych to wykonanie wraz z Józefem Kołodziejczykiem oraz Erykiem Pudełko wystrój wnętrz w kościołach Krzyża Świętego w Strzebiniu (1965) i św. Piotra i Pawła w Bziu Zameckim (1967).

Do najliczniejszych jego realizacji sakralnych należały polichromie w kościołach: Matki Bożej Różańcowej w Chropaczowie, św. Józefa Robotnika w Józefowcu, Wniebowzięcia NMP w Miasteczku Śląskim, Wniebowzięcia NMP w Studzionce, św. Urbana w Woli, NSPJ w Brzezinach Śląskich, św. Apostołów Jana i Pawła w Dębie, św. Marcina w Starych Tarnowicach, Wniebowzięcia NMP w Katowicach, św. Brata Alberta w Kamieniu, Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Kozłowej Górze. W przeważającej liczbie przypadków zostały już bezpowrotnie zniszczone.

Artysta zaprojektował również wystrój wnętrza kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego w Gostyni Śląskiej, wystrój prezbiterium kościoła św. Apostołów Piotra i Pawła w Paniowach i kościoła św. Maksymiliana Kolbe w Gardawicach, a także wystrój wnętrza domu przedpogrzebowego w Bieruniu Starym.

Jedną z najstarszych zachowanych prac Nygi jest sgraffito na łuku tęczowym w kościele św. Wawrzyńca w Orzeszu (1970). W podobnej konwencji namalował w 1974 roku w kościele św. Jana Chrzciciela w Jaśkowicach Drogę Krzyżową. Ciekawe rozwiązania malarskie można również dostrzec w polichromii kościołów: Przemienienia Pańskiego w Katowicach oraz św. Walentego w Bieruniu Starym.

Jest także autorem projektu witraży w kościołach: św. Brata Alberta w Kamieniu, Wniebowzięcia NMP w Katowicach, Chrystusa Króla w Hołdunowie.

Należy do grupy artystów najczęściej tworzących dzieła przeznaczone dla wnętrz sakralnych archidiecezji katowickiej.

Bibliografia

L. Makówka, Sztuka sakralna na Górnym Śląsku w II połowie XX wieku. Malarstwo i rzeźba, Katowice 2008, s. 257-261.