Szopka bożonarodzeniowa: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
Z Bożym Narodzeniem łączy się również zwyczaj scenicznego przedstawiania narodzin Jezusa (XII-XIV wiek). Znany jest rękopis z klasztoru benedyktyńskiego w Loire (XII wiek), w którym pojawiają się również [[Uroczystość Objawienia Pańskiego (Trzech Króli)| Trzej Królowie]]. | Z Bożym Narodzeniem łączy się również zwyczaj scenicznego przedstawiania narodzin Jezusa (XII-XIV wiek). Znany jest rękopis z klasztoru benedyktyńskiego w Loire (XII wiek), w którym pojawiają się również [[Uroczystość Objawienia Pańskiego (Trzech Króli)| Trzej Królowie]]. | ||
*[[Szopka bożonarodzeniowa w Bieruniu Starym]] | |||
*[[Szopka bożonarodzeniowa w Panewnikach]] | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Kirchen-Lexicon, Bd. VII (1891), k. 1195-1297. | Kirchen-Lexicon, Bd. VII (1891), k. 1195-1297. | ||
[[Kategoria:Rok liturgiczny|Boże Narodzenie]] | [[Kategoria:Rok liturgiczny|Boże Narodzenie]] |
Wersja z 20:09, 12 mar 2012
Szopka bożonarodzeniowa (szopka betlejemska) - drewniana stajenka, w której miał się narodzić Jezus, od początku traktowana była jako relikwia. Św. Helena (IV wiek) miała odnalezioną stajenkę pokryć srebrem. W niektórych tekstach pisarzy starochrześcijańskich mówi się zarówno o kościele, który stanął na miejscu narodzenia Jezusa jak i samej stajence (Hieronim, 386 rok). Od czasów św. Franciszka w Kościele przyjął się zwyczaj budowania w czasie Bożego Narodzenia szopki betlejemskiej z figurą Dzieciątka Jezus, jego rodziców obok wołu i osła. Tradycja budowy stajenek może być jednak o wiele starsza. W katakumbach (IV wiek) znaleziono biblijne przedstawienie stajenki z Jezusem, wołem i osłem.
Z Bożym Narodzeniem łączy się również zwyczaj scenicznego przedstawiania narodzin Jezusa (XII-XIV wiek). Znany jest rękopis z klasztoru benedyktyńskiego w Loire (XII wiek), w którym pojawiają się również Trzej Królowie.
Bibliografia
Kirchen-Lexicon, Bd. VII (1891), k. 1195-1297.