Paweł V: Różnice pomiędzy wersjami
(dr) |
(dr) |
||
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Paweł V (1552-1621), papież== | ==Paweł V (1552-1621), papież== | ||
[[Plik:Pawel V.jpg|left|thumb|200px]] | |||
Urodził się jako Camillio Borghese 17 września 1552 w Rzymie. Studiował w Perugii i w Padwie uzyskując tytuł doktora prawa. Kardynałem został w 1596 roku, wikarym Rzymu i inkwizytorem w 1603. Mając zaledwie 52 lata 16 maja 1605 dość niespodziewanie został wybrany na papieża. | |||
Centralnym punktem jego polityki było zachowanie neutralności wobec rywalizujących ze sobą Francji i Hiszpanii, jednak przyjmował model dominacji papiestwa nad państwami świeckim. To wywołało konflikt z państwami italskimi. Sabaudia w południowo wschodniej Francji, Genua, Neapol uległy naporowi Rzymu, natomiast oparła się jemu Wenecja, w odpowiedzi na co, 17 kwietnia 1606, papież ekskomunikował senat i nałożył karę w postaci zakazu odprawiania obrzędów religijnych w całej Republice Weneckiej, tzw. interdykt zbiorowy, co było ostatnim przypadkiem nałożenia interdyktu wobec suwerennego państwa. Kler opuszczał Wenecję, a [[jezuici]] chcący pozostać zachowując interdykt zostali siłą wyrzuceni. Zaistniała realna groźba przejścia Wenecji na protestantyzm lub nawet wybuch wojny w Europie. Mediacji podjął się król Francji i ostatecznie papież ustąpił. Papież interweniował też w sprawie katolików angielskich zamieszanych w tzw. spisek prochowy (ang. Gunpowder Plot) 5 listopada 1605, kiedy to Guy Fawkes przeprowadził nieudany zamach na króla Anglii i Szkocji Jakuba I. Incydent ten był wykorzystywany do nastrojów antykatolickich. Angażował się w sprawy Francji. Nie zdołał zahamować jednak tendencji tzw. gallikanizmu - ruchu polityczno-religijnego zapoczątkowanego w XII wieku na Sorbonie, zmierzającego do uniezależnienia Kościoła francuskiego od władzy papieskiej, propagującego wyższość władzy świeckiej nad duchowną. | |||
Papież Paweł V był inicjatorem kilku reform, między innymi wydał nakaz obowiązkowego rezydowania biskupów w swoich diecezjach; w 1614 roku wydał poprawiony Rytuał Rzymski (Rituale Romanum), opisujący sposób sprawowania sakramentów i sakramentaliów; zaostrzył dyscyplinę w zakonach. Wspierał działalność misyjną. Misjonarzom w Chinach wydał zgodę na używanie języków regionalnych podczas sprawowanych liturgii. | |||
W 1607 roku, zgodnie z sugestią [[ Św. Franciszek Salezy|Franciszka Salezego]], postanowił zawiesić na czas bezterminowy, wieloletni spór tzw. De auxiliis - (Spór o skuteczność łaski) nazywany też „molinizmem” od hiszpańskiego jezuity, Ludwika Moliny, autora kontrowersyjnych poglądów o relacji pomiędzy łaską bożą a wolnością człowieka. | |||
W 1609 roku kanonizował Franciszkę Rzymską, a w 1610 roku [[Św. Karol Boromeusz|Karola Boromeusza]]. Beatyfikował: [[Św. Ignacy Loyola|Ignacego Loyolę]] (1609), [[Św. Teresa z Avila|Teresę z Avila]] (1614), [[Św. Filip Nereusz|Filipa Neri]] (1615) i [[Św. Franciszek Ksawery|Franciszka Ksawerego]] (1619). | |||
W 1616 roku potępił Galileusza za kopernikańskie poglądy, a dzieła Kopernika wpisał na indeks ksiąg zakazanych. | |||
Podczas [[Wojna trzydziestoletnia|wojny trzydziestoletniej]] (1618-1648) wspierał [[Liga Katolicka|Ligę Katolicką]] sporymi sumami pieniężnymi. W Rzymie dokończył budowę Bazyliki Św. Piotra. Wzbogacił zbiory Biblioteki Watykańskiej. Odrestaurował akwedukt Trajana, nazwany później na jego cześć Acqua Paola. | |||
Był humanistą i prawnikiem, inkwizytorem i duchownym, dosadnym retorem i dyplomatą, patronem sztuki i oszczędnym ascetą, reformatorem szukającym sprawiedliwości i nepotą dbającym o własną rodzinę. | |||
Był humanistą i prawnikiem, inkwizytorem i duchownym, dosadnym retorem i dyplomatą, patronem sztuki i oszczędnym | |||
Zmarł 28 stycznia 1621 w Rzymie na atak serca. | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
K. Dopierała, Księga papieży, Poznań 1996, s. 334-335; R. Fischer-Wollpert, Leksykon papieży, Kraków 1998, s. 99. | K. Dopierała, Księga papieży, Poznań 1996, s. 334-335; R. Fischer-Wollpert, Leksykon papieży, Kraków 1998, s. 99. | ||
{{Papież}} | |||
{{Noty biograficzne}} | {{Noty biograficzne}} | ||
[[Kategoria: Papieże - P|Paweł V]] | |||
[[Kategoria: Biografie - P]] | [[Kategoria: Biografie - P]] | ||
Aktualna wersja na dzień 20:48, 15 paź 2021
Paweł V (1552-1621), papież
Urodził się jako Camillio Borghese 17 września 1552 w Rzymie. Studiował w Perugii i w Padwie uzyskując tytuł doktora prawa. Kardynałem został w 1596 roku, wikarym Rzymu i inkwizytorem w 1603. Mając zaledwie 52 lata 16 maja 1605 dość niespodziewanie został wybrany na papieża.
Centralnym punktem jego polityki było zachowanie neutralności wobec rywalizujących ze sobą Francji i Hiszpanii, jednak przyjmował model dominacji papiestwa nad państwami świeckim. To wywołało konflikt z państwami italskimi. Sabaudia w południowo wschodniej Francji, Genua, Neapol uległy naporowi Rzymu, natomiast oparła się jemu Wenecja, w odpowiedzi na co, 17 kwietnia 1606, papież ekskomunikował senat i nałożył karę w postaci zakazu odprawiania obrzędów religijnych w całej Republice Weneckiej, tzw. interdykt zbiorowy, co było ostatnim przypadkiem nałożenia interdyktu wobec suwerennego państwa. Kler opuszczał Wenecję, a jezuici chcący pozostać zachowując interdykt zostali siłą wyrzuceni. Zaistniała realna groźba przejścia Wenecji na protestantyzm lub nawet wybuch wojny w Europie. Mediacji podjął się król Francji i ostatecznie papież ustąpił. Papież interweniował też w sprawie katolików angielskich zamieszanych w tzw. spisek prochowy (ang. Gunpowder Plot) 5 listopada 1605, kiedy to Guy Fawkes przeprowadził nieudany zamach na króla Anglii i Szkocji Jakuba I. Incydent ten był wykorzystywany do nastrojów antykatolickich. Angażował się w sprawy Francji. Nie zdołał zahamować jednak tendencji tzw. gallikanizmu - ruchu polityczno-religijnego zapoczątkowanego w XII wieku na Sorbonie, zmierzającego do uniezależnienia Kościoła francuskiego od władzy papieskiej, propagującego wyższość władzy świeckiej nad duchowną.
Papież Paweł V był inicjatorem kilku reform, między innymi wydał nakaz obowiązkowego rezydowania biskupów w swoich diecezjach; w 1614 roku wydał poprawiony Rytuał Rzymski (Rituale Romanum), opisujący sposób sprawowania sakramentów i sakramentaliów; zaostrzył dyscyplinę w zakonach. Wspierał działalność misyjną. Misjonarzom w Chinach wydał zgodę na używanie języków regionalnych podczas sprawowanych liturgii.
W 1607 roku, zgodnie z sugestią Franciszka Salezego, postanowił zawiesić na czas bezterminowy, wieloletni spór tzw. De auxiliis - (Spór o skuteczność łaski) nazywany też „molinizmem” od hiszpańskiego jezuity, Ludwika Moliny, autora kontrowersyjnych poglądów o relacji pomiędzy łaską bożą a wolnością człowieka.
W 1609 roku kanonizował Franciszkę Rzymską, a w 1610 roku Karola Boromeusza. Beatyfikował: Ignacego Loyolę (1609), Teresę z Avila (1614), Filipa Neri (1615) i Franciszka Ksawerego (1619).
W 1616 roku potępił Galileusza za kopernikańskie poglądy, a dzieła Kopernika wpisał na indeks ksiąg zakazanych. Podczas wojny trzydziestoletniej (1618-1648) wspierał Ligę Katolicką sporymi sumami pieniężnymi. W Rzymie dokończył budowę Bazyliki Św. Piotra. Wzbogacił zbiory Biblioteki Watykańskiej. Odrestaurował akwedukt Trajana, nazwany później na jego cześć Acqua Paola.
Był humanistą i prawnikiem, inkwizytorem i duchownym, dosadnym retorem i dyplomatą, patronem sztuki i oszczędnym ascetą, reformatorem szukającym sprawiedliwości i nepotą dbającym o własną rodzinę.
Zmarł 28 stycznia 1621 w Rzymie na atak serca.
Bibliografia
K. Dopierała, Księga papieży, Poznań 1996, s. 334-335; R. Fischer-Wollpert, Leksykon papieży, Kraków 1998, s. 99.
|
|