Wilgefortis: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
(nowe)
 
(foto)
Linia 1: Linia 1:
Wilgefortis (Kummernis) tajemnicza święta, ni to mężczyzna ni to kobieta (z brodą), znana w tradycji ludowej w średniowiecznej Austrii, Anglii, Niemczech, jej wizerunki spotkac można na terenie wspólczesnej POlski w okolicach Wambierzyc.
==Wilgefortis ok. XIII/XIV w.==


Rzekoma święta Wilgefortis przez jakiś czas istniała w Martyrologium rzymskim,  być może jest barokową odmianą opowiadania o legendarnym świetym z Portugalii  - Wigefortisie (obchody liturgiczne 20 lipca).  Święty był znany pod wieloma imionami – Liberata, Liberdade, Liverade, Kümmernis i Uncumber. Jako św. Uncumber w Anglii mogła być wzywana przez kobiety mające kłopoty z mężami. W tej wersji znaczenie ma również imię świętego: „Kümmernis” pochodzi od „Kummer”, czyli smutek.  
[[Plik:Wilgefortis.jpg|thumb|right|Wilgefortis, Wambierzyce]]
Wilgefortis (Kummernis) tajemnicza święta, ni to mężczyzna ni to kobieta (z brodą), znana w tradycji ludowej w średniowiecznej Austrii, Anglii, Niemczech, jej wizerunki spotkac można na terenie współczesnej Polski w okolicach Wambierzyc.
 
Rzekoma święta Wilgefortis przez jakiś czas istniała w Martyrologium rzymskim,  być może jest barokową odmianą opowiadania o legendarnym świętym z Portugalii  - Wigefortisie (obchody liturgiczne 20 lipca).  Święty był znany pod wieloma imionami – Liberata, Liberdade, Liverade, Kümmernis i Uncumber. Jako św. Uncumber w Anglii mógł być wzywany przez kobiety mające kłopoty z mężami. W tej wersji znaczenie ma również imię świętego: „Kümmernis” pochodzi od „Kummer”, czyli smutek.  


Przez jakis czas twierdzono, że historia o św. Wilgeforis ma związek ze starożytnymi kultami hermafrodytów na Cyprze i gdzie indziej. Niedawno, niektórzy badacze argumentowali, że kult, w którym ukrzyżowano kobietę, wywodzi się z artystycznych przedstawień Chrystusa na krzyżu w długiej tunice. Od czasów średniowiecznych kult opierał się zapewne na nieporozumieniu: przedstawieniu Chrystusa jako ubranego mężczyzny na krzyżu według wzoru Volto Santo z Lukki. Chrystologiczne korzenie kultu zachowały się w Bambergu, St. Gangolf, gdzie podobny wizerunek był czczony jako „Goettliche Hilfe” („Pomoc Boża”).  
Przez jakis czas twierdzono, że historia o św. Wilgeforis ma związek ze starożytnymi kultami hermafrodytów na Cyprze i gdzie indziej. Niedawno, niektórzy badacze argumentowali, że kult, w którym ukrzyżowano kobietę, wywodzi się z artystycznych przedstawień Chrystusa na krzyżu w długiej tunice. Od czasów średniowiecznych kult opierał się zapewne na nieporozumieniu: przedstawieniu Chrystusa jako ubranego mężczyzny na krzyżu według wzoru Volto Santo z Lukki. Chrystologiczne korzenie kultu zachowały się w Bambergu, St. Gangolf, gdzie podobny wizerunek był czczony jako „Goettliche Hilfe” („Pomoc Boża”).  

Wersja z 11:23, 19 lip 2023

Wilgefortis ok. XIII/XIV w.

Wilgefortis, Wambierzyce

Wilgefortis (Kummernis) tajemnicza święta, ni to mężczyzna ni to kobieta (z brodą), znana w tradycji ludowej w średniowiecznej Austrii, Anglii, Niemczech, jej wizerunki spotkac można na terenie współczesnej Polski w okolicach Wambierzyc.

Rzekoma święta Wilgefortis przez jakiś czas istniała w Martyrologium rzymskim, być może jest barokową odmianą opowiadania o legendarnym świętym z Portugalii - Wigefortisie (obchody liturgiczne 20 lipca). Święty był znany pod wieloma imionami – Liberata, Liberdade, Liverade, Kümmernis i Uncumber. Jako św. Uncumber w Anglii mógł być wzywany przez kobiety mające kłopoty z mężami. W tej wersji znaczenie ma również imię świętego: „Kümmernis” pochodzi od „Kummer”, czyli smutek.

Przez jakis czas twierdzono, że historia o św. Wilgeforis ma związek ze starożytnymi kultami hermafrodytów na Cyprze i gdzie indziej. Niedawno, niektórzy badacze argumentowali, że kult, w którym ukrzyżowano kobietę, wywodzi się z artystycznych przedstawień Chrystusa na krzyżu w długiej tunice. Od czasów średniowiecznych kult opierał się zapewne na nieporozumieniu: przedstawieniu Chrystusa jako ubranego mężczyzny na krzyżu według wzoru Volto Santo z Lukki. Chrystologiczne korzenie kultu zachowały się w Bambergu, St. Gangolf, gdzie podobny wizerunek był czczony jako „Goettliche Hilfe” („Pomoc Boża”).

Bibliografia