Parafia św. Jakuba Starszego Apostoła w Lubszy: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
Nie podano opisu zmian
(dr)
 
(Nie pokazano 20 wersji utworzonych przez 7 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Datowanie początków Lubszy oraz jej parafii jest trudne i opiera się jedynie na źródłach późniejszych, z których pewne informacje wskazują na wcześniejszą lokację. Prawdopodobnie genezy miejscowości i placówki duszpasterskiej należy upatrywać w powiązaniu z pobliskimi Psarami. Miejscowość ta jest wspomniana w spisie świętopietrza z 1335 roku (pod nazwą Psalo) i była zapewne wsią służebną, której mieszkańcy, w ramach systemu feudalnego, dostarczali psów na polowania władcy. Pewne hipotezy wskazują, że w tym przypadku należy mówić o parafii Psary-Lubsza, której pierwsza świątynia mogła znajdować się w Psarach. Jednak po dokończeniu kolonizacji Lubszy i jej lepszemu uposażeniu tam przeniesiono siedzibę parafii i wybudowano nowy kościół. Wprost parafia jest wspomniana dopiero w 1373 roku. Jak wiele górnośląskich parafii, również tutaj w latach 1570-1630 przewagę mieli ewangelicy popierani przez właścicieli tych ziem. Jednym z przejawów dominacji protestantów było przejęcie kościoła parafialnego na kilkadziesiąt lat. Jeden z protokołów wizytacyjnych diecezji krakowskiej z 1619 roku zawiera zapis, iż lubszańscy katolicy uczęszczali do kościoła w pobliskich Koziegłowach leżących na terenie Księstwa Siewierskiego. Parafia w Lubszy należała pierwotnie do dekanatu bytomskiego, który na mocy bulli Piusa VII De salute animarum z 16 lipca 1821 przeszedł pod jurysdykcję biskupów wrocławskich. W 1857 roku należała już do dekanatu lublinieckiego. Taki stan rzeczy zachowano także w ramach nowo powstałej diecezji katowickiej.W wyniku reorganizacji terytorialnej diecezji katowickiej przeprowadzonej przez ks. Jana Piskorza, na podstawie dekretu z 13 maja 1955, parafia weszła w skład dekanatu jędryko-kaletańskiego, który 5 stycznia 1963 został przemianowany przez bpa [[Adamski Stanisław|S. Adamskiego]]  na dekanat woźnicki. Do najważniejszych miejscowości należących do parafii w Lubszy były: Babienica, Kamienica, Ligota Woźnicka, Kamieńskie Młyny, Piasek, Psary i Kolonia Strzebińska. Trzy z nich zostały odłączone w kolejnych latach. W 1957 roku Kolonia Strzebińska weszła w skład parafii Świętego Krzyża w Strzebiniu, w 1980 roku erygowano samodzielną placówkę w Babienicy, a 2 lutego 1992 bp katowicki [[Zimoń Damian|Damian Zimoń]] powołał tymczasową parafię Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa w Kamieńskich Młynach. Obecnie do parafii należą: Czarny Las, Kamienica Śląska, Ligota Woźnicka, Piasek i inne mniejsze miejscowości.
Genezy miejscowości i placówki duszpasterskiej należy upatrywać w powiązaniu z pobliskimi Psarami. Osada w 1335 roku została wspomniana w spisie [[Świętopietrze|świętopietrza]] pod nazwą Psalo i prawdopodobnie była wsią służebną. Jednak po dokonaniu lokacji Lubszy tutaj przeniesiono siedzibę parafii i wybudowano nowy kościół. W źródłach historycznych wspólnota została wymieniona w 1373 roku. W latach 1570-1630 kościół znajdował się w rękach protestanckich. W tym czasie  lubszańscy katolicy uczęszczali do kościoła w pobliskich Koziegłowach, leżących na terenie księstwa siewierskiego.  
Metryki chrztów są prowadzone od 1765 roku, a ślubów i zgonów od 1707.     
 
Parafia w Lubszy początkowo należała do dekanatu bytomskiego, a od 1857 roku do dekanatu lublinieckiego. W 1955 roku znalazła się w granicach dekanatu jędryko-kaletańskiego, który 5 stycznia 1963 zmienił nazwę na woźnicki. W skład parafii w Lubszy wchodziły także: Babienica, Kamienica, Ligota Woźnicka, Kamieńskie Młyny, Piasek, Psary i Kolonia Strzebińska. Trzy z nich zostały odłączone w kolejnych latach. W 1957 roku Kolonia Strzebińska weszła w skład parafii Świętego Krzyża w Strzebiniu. W 1980 roku erygowano samodzielną placówkę w Babienicy, a 2 lutego 1992 bp katowicki [[Zimoń Damian|Damian Zimoń]] powołał tymczasową parafię Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa w Kamieńskich Młynach. Obecnie do parafii należą: Czarny Las, Kamienica Śląska, Ligota Woźnicka, Piasek i inne mniejsze miejscowości.
[[Księgi metrykalne|Metryki]] chrztów są prowadzone od 1765 roku, a ślubów i zgonów od 1707 roku.     


==Kościół i inne obiekty parafialne==
==Kościół i inne obiekty parafialne==
Data budowy pierwszej, drewnianej świątyni nie jest znana. Kościół, który istnieje do dziś został wybudowany na początku XV wieku prawdopodobnie przez Piotra z Lubszy pisarza książąt opolskich i właściciela Woźnik. Okres użytkowania budynku przez ewangelików sprawił, że świątynia została zrujnowana i pozbawiona średniowiecznego wyposażenia. Dnia 11 czerwca 1629 król czeski nakazał zwrócić kościół katolikom, a Lubszę opuścili dwaj pastorzy protestanccy. Zabudowania kościelne przejęła komisja, an czele której stał dziekan bytomski ks. Mikołaj Wielicki.     
Data budowy pierwszego, drewnianego kościoła nie jest znana. Kościół, który istnieje do dziś został wybudowany na początku XV wieku prawdopodobnie przez Piotra z Lubszy, pisarza książąt opolskich i właściciela Woźnik. Okres użytkowania budynku przez ewangelików sprawił, że kościół został zrujnowany i pozbawiony średniowiecznego wyposażenia. 11 czerwca 1629 król czeski nakazał zwrócić kościół katolikom, a Lubszę opuścili dwaj pastorzy protestanccy. Zabudowania kościelne przejęła komisja, na czele której stał dziekan bytomski ks. Mikołaj Wielicki.     


Początkiem XVIII wieku kościół otoczono murem oraz wyremontowano plebanię. W latach dwudziestych XIX wieku dobudowano do nawy kościoła kaplice św. Antoniego. Będąc już w strukturach diecezji katowickiej poczyniono nowe inwestycje, dzięki którym przebudowano i powiększono kościół. Po tych pracach, w 1930 roku, poświęcono kościół. Na początku lat osiemdziesiątych przebudowano prezbiterium ustawiają m.in. nowy ołtarz, a 29 września 1982 konsekrowano kościół.
Na początku XVIII wieku kościół otoczono murem oraz wyremontowano plebanię. W latach dwudziestych XIX wieku dobudowano do nawy kościoła kaplicę św. Antoniego. Gdy parafia znajdowała się już w strukturach [[Archidiecezja Katowicka|diecezji katowickiej]] poczyniono nowe inwestycje, dzięki którym przebudowano i powiększono kościół. On sam został poświęcony w 1930 roku. Na początku lat osiemdziesiątych XX wieku przebudowano [[prezbiterium]] oraz ustawiono nowy ołtarz. Kościół został konsekrowany 29 września 1982.  
W XIX wieku zbudowano drewnianą dzwonnie dla dwóch dzwonów, a w 1823 roku została ona podwyższona i nakryta hełmem krytym gontem. Jak wiele parafii, także placówkę w Lubszy spotkała konfiskata dzwonów w czasie I wojny światowej. Do dzisiaj zachował się jeden z zabytkowych dzwonów z 1536 roku.
W XIX wieku zbudowano drewnianą dzwonnicę na dwa dzwony, w 1823 roku nakrywając ją hełmem krytym gontem. Dzwony zostały skonfiskowane podczas I wojny światowej. Do dzisiaj zachował się tylko jeden z 1536 roku.
Obok kościoła znajduje się cmentarz parafialny z kaplicą  pw. Zmartwyhwstania Pańskiego wybudowaną w latach 1995-1999, a poświeconą 16 maja 1999.  
Obok kościoła znajduje się [[cmentarz]] parafialny z kaplicą  pw. Zmartwychwstania Pańskiego, którą wybudowano w latach 1995-1999, a poświęcono 16 maja 1999.  


==Proboszczowie==
==Proboszczowie==
*[[Broll Edward|ks. Edward Broll]] (1858-1901)
*[[Broll Edward|ks. Edward Broll]] (1858-1901)
*[[Feicke Karol|ks. Karol Feicke]] (1901-1931)
*[[Feicke Karol|ks. Karol Feicke]] (1901-1932)
*[[Osiewacz Jan|ks. Jan Osiewacz]]  administrator (1932-1935)  
*[[Osiewacz Jan|ks. Jan Osiewacz]]  administrator (1932-1935)  
*[[Brzoza Michał|ks. Michał Brzoza]] (1935-1968)
*[[Brzoza Michał|ks. Michał Brzoza]] (1935-1968)
Linia 18: Linia 20:
*[[Jakubczyk Bolesław|ks. Bolesław Jakubczyk]] (1972-1979)
*[[Jakubczyk Bolesław|ks. Bolesław Jakubczyk]] (1972-1979)
*[[Dziadzko Joachim|ks. Joachim Dziadzko]] (1979-1989)
*[[Dziadzko Joachim|ks. Joachim Dziadzko]] (1979-1989)
*[[Kolarz Lucjan|ks. Lucjan Kolarz]]  proboszcz (29 X 1989 nadal)  
*[[Kolorz Lucjan|ks. Lucjan Kolorz]]  proboszcz (1989-2020)
*[[Badura Rudolf|ks. Rudolf Badura]] proboszcz (2020-nadal)  


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Schematyzm Diecezji Śląskiej 1927, Katowice 1927, s. 53-54; F. Maroń, Rozwój sieci parafialnej w diecezji katowickiej aż do końca XV w., ŚSHT 1969, t. 2, s. 143-144; tenże, Proces kształtowania wschodniej granicy biskupstwa wrocławskiego na tle wydarzeń politycznych przełomu XVIII i XIX wieku. Przyczynek do genezy ustaleń bulli "De salute animarum', ŚSHT 1971, t. 4, s. 239, 244; www.kuria.gliwice.pl.
Schematyzm Diecezji Śląskiej 1927, Katowice 1927, s. 53-54; F. Maroń, Rozwój sieci parafialnej w diecezji katowickiej aż do końca XV w., SSHT 1969, t. 2, s. 143-144; tenże, Proces kształtowania wschodniej granicy biskupstwa wrocławskiego na tle wydarzeń politycznych przełomu XVIII i XIX wieku. Przyczynek do genezy ustaleń bulli "De salute animarum", SSHT 1971, t. 4, s. 239, 244; www.kuria.gliwice.pl.
 
{{Kościoły i parafie diecezji gliwickiej}}
[[Kategoria:Dekanat Woźniki]]
[[Kategoria:Kościoły i parafie diecezji gliwickiej - L|Lubsza]]

Aktualna wersja na dzień 19:06, 22 wrz 2021

Genezy miejscowości i placówki duszpasterskiej należy upatrywać w powiązaniu z pobliskimi Psarami. Osada w 1335 roku została wspomniana w spisie świętopietrza pod nazwą Psalo i prawdopodobnie była wsią służebną. Jednak po dokonaniu lokacji Lubszy tutaj przeniesiono siedzibę parafii i wybudowano nowy kościół. W źródłach historycznych wspólnota została wymieniona w 1373 roku. W latach 1570-1630 kościół znajdował się w rękach protestanckich. W tym czasie lubszańscy katolicy uczęszczali do kościoła w pobliskich Koziegłowach, leżących na terenie księstwa siewierskiego.

Parafia w Lubszy początkowo należała do dekanatu bytomskiego, a od 1857 roku do dekanatu lublinieckiego. W 1955 roku znalazła się w granicach dekanatu jędryko-kaletańskiego, który 5 stycznia 1963 zmienił nazwę na woźnicki. W skład parafii w Lubszy wchodziły także: Babienica, Kamienica, Ligota Woźnicka, Kamieńskie Młyny, Piasek, Psary i Kolonia Strzebińska. Trzy z nich zostały odłączone w kolejnych latach. W 1957 roku Kolonia Strzebińska weszła w skład parafii Świętego Krzyża w Strzebiniu. W 1980 roku erygowano samodzielną placówkę w Babienicy, a 2 lutego 1992 bp katowicki Damian Zimoń powołał tymczasową parafię Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa w Kamieńskich Młynach. Obecnie do parafii należą: Czarny Las, Kamienica Śląska, Ligota Woźnicka, Piasek i inne mniejsze miejscowości. Metryki chrztów są prowadzone od 1765 roku, a ślubów i zgonów od 1707 roku.

Kościół i inne obiekty parafialne

Data budowy pierwszego, drewnianego kościoła nie jest znana. Kościół, który istnieje do dziś został wybudowany na początku XV wieku prawdopodobnie przez Piotra z Lubszy, pisarza książąt opolskich i właściciela Woźnik. Okres użytkowania budynku przez ewangelików sprawił, że kościół został zrujnowany i pozbawiony średniowiecznego wyposażenia. 11 czerwca 1629 król czeski nakazał zwrócić kościół katolikom, a Lubszę opuścili dwaj pastorzy protestanccy. Zabudowania kościelne przejęła komisja, na czele której stał dziekan bytomski ks. Mikołaj Wielicki.

Na początku XVIII wieku kościół otoczono murem oraz wyremontowano plebanię. W latach dwudziestych XIX wieku dobudowano do nawy kościoła kaplicę św. Antoniego. Gdy parafia znajdowała się już w strukturach diecezji katowickiej poczyniono nowe inwestycje, dzięki którym przebudowano i powiększono kościół. On sam został poświęcony w 1930 roku. Na początku lat osiemdziesiątych XX wieku przebudowano prezbiterium oraz ustawiono nowy ołtarz. Kościół został konsekrowany 29 września 1982. W XIX wieku zbudowano drewnianą dzwonnicę na dwa dzwony, w 1823 roku nakrywając ją hełmem krytym gontem. Dzwony zostały skonfiskowane podczas I wojny światowej. Do dzisiaj zachował się tylko jeden z 1536 roku. Obok kościoła znajduje się cmentarz parafialny z kaplicą pw. Zmartwychwstania Pańskiego, którą wybudowano w latach 1995-1999, a poświęcono 16 maja 1999.

Proboszczowie

Bibliografia

Schematyzm Diecezji Śląskiej 1927, Katowice 1927, s. 53-54; F. Maroń, Rozwój sieci parafialnej w diecezji katowickiej aż do końca XV w., SSHT 1969, t. 2, s. 143-144; tenże, Proces kształtowania wschodniej granicy biskupstwa wrocławskiego na tle wydarzeń politycznych przełomu XVIII i XIX wieku. Przyczynek do genezy ustaleń bulli "De salute animarum", SSHT 1971, t. 4, s. 239, 244; www.kuria.gliwice.pl.