Grzegorz XIII: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
mNie podano opisu zmian
(uzupełnienie)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==Grzegorz XIII (1502-1585), papież==
==Grzegorz XIII (1502-1585), papież==
Właściwie nazywał się Ugo Boncompagni. Urodził się 1 lub 7 stycznia 1502 w Bolonii. Zdobył tam wykształcenie i został profesorem prawa kościelnego. W czasach kardynalatu  wysłany został do Hiszpanii, co dało mu bezcenne poparcie króla Hiszpanii Filipa II podczas wyboru papieża. Wybrany został w dniu 13 maja 1572.


Właściwie nazywał się Ugo Boncompagni. Urodził się 1 lub 7 stycznia 1502 w Bolonii. Zdobył tam wykształcenie i został profesorem prawa kościelnego. W czasach bycie jeszcze kardynałem wysłany do Hiszpanii, co dało mu bezcenne poparcie króla Hiszpanii Filipa II podczas wyboru papieża. Wybrany został w dniu 13 maja 1572. Grzegorz XIII rządził praktycznie sam. Znacznie inaczej starał się o realizację uchwał trydenckich niż Pius V. Nie umiał odmówić dyspensy od dekretów o reformie, kiedy wymagały tego warunki Kościoła w danym kraju. Zaczął starania o: kształceniu i wychowaniu kleru. Sprytnym rozwiązaniem z tej całej sytuacji było zakładanie kolegów, gdy w niejednej diecezji nie można było utworzyć seminaria duchownego. W Rzymie jego osiągnięciem było: rozbudowa i na nowo wyposażenie kolegium jezuickiego, zostało później nazwane Gregorianum (od samego papieża). Złączył kolegium niemieckie i węgierskie i nadał mu nową fundację, tak że mogło kształcić bardzo dużo liczbę 100 studentów seminaria duchownego (alumnów) do pracy w Niemczech, gdzie odczuwano szczególny brak kapłanów w tamtych czasach. W Rzymie przyczynił się do założenia kolegia angielskiego i poparł także drugie powstanie kolegium w Douai. Zostawił je jezuitom, wspierał też ich liczne kolegia w Niemczech. W 1579 Wilno nadał prawa akademii. Akceptował 23 seminaria duchowne, które prowadzili Jezuici w rożnych krajach. W obawie o rekatolizację krajów innowierczych otwierał seminaria papieskie, między innymi w Braniewie i Wilnie. Seminarium w Braniewie miało za zadanie przygotować kapłanów do pracy w Szwecji wileńskie natomiast w Rosji. Dla Kościołów unijnych był skłonny ufundować w Rzymie kolegia: greckie, armeńskie i maronickie. Przez swe kolegia i szczególnie dzięki nauce Rzym przestał pełnić funkcję administracji kościelnej, a stał się ośrodkiem wiedzy i kształcenia duchownych dla Kościoła powszechnego. Głównym celem papieża Grzegorza XIII było praktyczne wykorzystanie nauki. Gdy natomiast odkryto katakumby, zlecił prowadzenie historycznych badań, by ukazać tożsamość Kościoła okresu potrydenckiego i złączyć to ze starożytnym chrześcijaństwem, odmawiali mu tego przede wszystkim protestanci Jego główną zasługą było powołanie komisji uczonych, którzy mieli się podjąć reformacji kalendarza i usunięcia wyraźnej różnicy 10 dni między kalendarzem słonecznym a używanym do tej pory kalendarzem juliańskim. Nowy kalendarz (gregoriański) papież ogłosił za obowiązujący od dnia 5.10.1582 roku, żeby wyrównać różnicę ten dzień stał się 14 października. Bardzo długo trwało by świat przyjął zmianę kalendarza. Niemcy przyjęli ją dopiero w 1775 roku (uchwała parlamentu), Rosja uczyniła to po Rewolucji Październikowej, natomiast Kościoły prawosławne uczyniły to dopiero w 1923 roku. Wobec władców Grzegorz XIII samodzielnie bronił praw Kościoła szczególnie przed roszczeniami hiszpańskimi systemu kościelnego. Miało to miejsce w samej Hiszpanii, ale też W Mediolanie i Neapolu. Wbrew oczekiwaniom króla Filipa II, z łagodnym wyrokiem odwołania podejrzanych twierdzeń zakończył trudną i wieloletnią sprawę dominikanina a dokładnie arcybiskupa z Toledo, Bartłomieja Carranza, który został uwięziony w 1558 roku przez hiszpańską inkwizycję za rzekomo głoszoną herezję. Doceniał przede wszystkim opiekę katolickich monarchów nad Kościołem. Gdy dotarła do niego wiadomość, jak się później w skutkach okazało tendencyjna, o uratowaniu w nocy św. Bartłomieja chodzi o (mord hugenotów) życia króla francuskiego, dokładnie od Karola IX, podjął się osobistego udziału w nabożeństwie dziękczynnym, które zostało odprawione we francuskim kościele św. Ludwika i nadał polecenie by wybić medal pamiątkowy. Jego zadaniem było uzyskać władców innowierczych dla Kościoła katolickiego. Dlatego nawiązał dyplomatyczne kontakty z takimi osobami jak : królem Szwecji Janem III i carem Ivanem IV przez pomoc swojego nuncjusza i jezuitę Antonio Possevina. Niestety nie przyniosły one żadnego rezultatu: ani zamierzonej przez papieża rekatolizacji Szwecji, ani też unii kościelnej i politycznej z Rosją. Grzegorz XIII często wysługiwał się nuncjuszami w kontaktach z monarchami.
Grzegorz XIII rządził praktycznie sam. Znacznie inaczej starał się o realizację uchwał trydenckich niż [[Pius V]]. Nie umiał odmówić dyspensy od dekretów o reformie, gdy wymagały tego warunki Kościoła w danym kraju. Zaczął starania o kształcenie i wychowanie kleru. Sprytnym rozwiązaniem w tej sytuacji było zakładanie kolegiów, gdy w niejednej diecezji nie można było utworzyć seminarium duchownego. W Rzymie jego osiągnięciem było: rozbudowa i na nowo wyposażenie kolegium jezuickiego, zostało później nazwane Gregorianum (od samego papieża). Złączył kolegium niemieckie i węgierskie i nadał mu nową fundację, tak że mogło kształcić bardzo dużą liczbę 100 studentów seminarium duchownego (alumnów) do pracy w Niemczech, gdzie w ówczesnych czasach odczuwano szczególny brak kapłanów. W Rzymie przyczynił się do założenia kolegium angielskiego i poparł także drugie powstanie kolegium w Douai. Zostawił je [[Jezuici|jezuitom]], wspierał też ich liczne kolegia w Niemczech. W 1579 roku w Wilnie nadał prawa akademii. Akceptował 23 seminaria duchowne, które prowadzili jezuici w różnych krajach. W obawie o rekatolizację krajów innowierczych otwierał seminaria papieskie, między innymi w Braniewie i Wilnie. Seminarium w Braniewie miało za zadanie przygotować kapłanów do pracy w Szwecji, wileńskie natomiast w Rosji. Dla Kościołów unijnych był skłonny ufundować w Rzymie kolegia: greckie, armeńskie i maronickie. Przez swe kolegia i szczególnie dzięki nauce, Rzym przestał pełnić funkcję administracji kościelnej, a stał się ośrodkiem wiedzy i kształcenia duchownych dla Kościoła powszechnego. Głównym celem papieża Grzegorza XIII było praktyczne wykorzystanie nauki. Gdy natomiast odkryto katakumby, zlecił prowadzenie historycznych badań, by ukazać tożsamość Kościoła okresu potrydenckiego i złączyć to ze starożytnym chrześcijaństwem; odmawiali mu tego przede wszystkim protestanci. Jego główną zasługą było powołanie komisji uczonych, którzy mieli się podjąć reformy kalendarza i usunięcia wyraźnej różnicy 10 dni między kalendarzem słonecznym a używanym do tej pory kalendarzem juliańskim. Nowy kalendarz (gregoriański) papież ogłosił [[Bulla|bullą]] '' Inter gravissimas '' za obowiązujący od dnia 5 października 1582, żeby wyrównać różnicę, ten dzień stał się 14 października. Bardzo długo trwało by świat przyjął zmianę kalendarza. Niemcy przyjęli ją dopiero w 1775 roku (uchwała parlamentu), Rosja uczyniła to po rewolucji październikowej, natomiast Kościoły prawosławne uczyniły to dopiero w 1923 roku. Wobec władców Grzegorz XIII samodzielnie bronił praw Kościoła szczególnie przed roszczeniami hiszpańskimi systemu kościelnego. Miało to miejsce w samej Hiszpanii, ale też Mediolanie i Neapolu. Wbrew oczekiwaniom króla Filipa II, z łagodnym wyrokiem odwołania podejrzanych twierdzeń zakończył trudną i wieloletnią sprawę dominikanina a dokładnie arcybiskupa z Toledo, Bartłomieja Carranza, który został uwięziony w 1558 roku przez hiszpańską inkwizycję za rzekomo głoszoną herezję. Doceniał przede wszystkim opiekę katolickich monarchów nad Kościołem. Gdy dotarła do niego wiadomość, jak się później w skutkach okazało tendencyjna, o uratowaniu w nocy św. Bartłomieja (chodzi o mord hugenotów) życia króla francuskiego, dokładnie od Karola IX, podjął się osobistego udziału w nabożeństwie dziękczynnym, które zostało odprawione we francuskim kościele pw. [[Św. Ludwik IX|św. Ludwika]] i nadał polecenie by wybić medal pamiątkowy. Jego zadaniem było uzyskać władców innowierczych dla Kościoła katolickiego. Dlatego nawiązał dyplomatyczne kontakty z królem Szwecji Janem III i carem Ivanem IV przez pomoc swojego nuncjusza i jezuitę Antonio Possevina. Niestety nie przyniosły one żadnego rezultatuani zamierzonej przez papieża rekatolizacji Szwecji, ani też unii kościelnej i politycznej z Rosją. Grzegorz XIII często wysługiwał się nuncjuszami w kontaktach z monarchami.
Zmarł 10 kwietnia 1585 w Rzymie.  
Zmarł 10 kwietnia 1585 w Rzymie.  
==Bibliografia==
==Bibliografia==
K. Domagała, Księga papieży, Warszawa 1996, s. 322-325; J. Warmiński, Grzegorz XIII, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 6, Lublin 1993, kol. 341-342.
K. Domagała, Księga papieży, Warszawa 1996, s. 322-325; J. Warmiński, Grzegorz XIII, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 6, Lublin 1993, kol. 341-342.
 
{{Papież}}
{{Noty biograficzne}}
{{Noty biograficzne}}
[[Kategoria: Biografie - G]]
[[Kategoria:Papieże - G|Grzegorz XIII]]
[[Kategoria:Papieże]]
[[Kategoria:Biografie - G]]

Aktualna wersja na dzień 04:35, 25 gru 2022

Grzegorz XIII (1502-1585), papież

Właściwie nazywał się Ugo Boncompagni. Urodził się 1 lub 7 stycznia 1502 w Bolonii. Zdobył tam wykształcenie i został profesorem prawa kościelnego. W czasach kardynalatu wysłany został do Hiszpanii, co dało mu bezcenne poparcie króla Hiszpanii Filipa II podczas wyboru papieża. Wybrany został w dniu 13 maja 1572.

Grzegorz XIII rządził praktycznie sam. Znacznie inaczej starał się o realizację uchwał trydenckich niż Pius V. Nie umiał odmówić dyspensy od dekretów o reformie, gdy wymagały tego warunki Kościoła w danym kraju. Zaczął starania o kształcenie i wychowanie kleru. Sprytnym rozwiązaniem w tej sytuacji było zakładanie kolegiów, gdy w niejednej diecezji nie można było utworzyć seminarium duchownego. W Rzymie jego osiągnięciem było: rozbudowa i na nowo wyposażenie kolegium jezuickiego, zostało później nazwane Gregorianum (od samego papieża). Złączył kolegium niemieckie i węgierskie i nadał mu nową fundację, tak że mogło kształcić bardzo dużą liczbę 100 studentów seminarium duchownego (alumnów) do pracy w Niemczech, gdzie w ówczesnych czasach odczuwano szczególny brak kapłanów. W Rzymie przyczynił się do założenia kolegium angielskiego i poparł także drugie powstanie kolegium w Douai. Zostawił je jezuitom, wspierał też ich liczne kolegia w Niemczech. W 1579 roku w Wilnie nadał prawa akademii. Akceptował 23 seminaria duchowne, które prowadzili jezuici w różnych krajach. W obawie o rekatolizację krajów innowierczych otwierał seminaria papieskie, między innymi w Braniewie i Wilnie. Seminarium w Braniewie miało za zadanie przygotować kapłanów do pracy w Szwecji, wileńskie natomiast w Rosji. Dla Kościołów unijnych był skłonny ufundować w Rzymie kolegia: greckie, armeńskie i maronickie. Przez swe kolegia i szczególnie dzięki nauce, Rzym przestał pełnić funkcję administracji kościelnej, a stał się ośrodkiem wiedzy i kształcenia duchownych dla Kościoła powszechnego. Głównym celem papieża Grzegorza XIII było praktyczne wykorzystanie nauki. Gdy natomiast odkryto katakumby, zlecił prowadzenie historycznych badań, by ukazać tożsamość Kościoła okresu potrydenckiego i złączyć to ze starożytnym chrześcijaństwem; odmawiali mu tego przede wszystkim protestanci. Jego główną zasługą było powołanie komisji uczonych, którzy mieli się podjąć reformy kalendarza i usunięcia wyraźnej różnicy 10 dni między kalendarzem słonecznym a używanym do tej pory kalendarzem juliańskim. Nowy kalendarz (gregoriański) papież ogłosił bullą Inter gravissimas za obowiązujący od dnia 5 października 1582, żeby wyrównać różnicę, ten dzień stał się 14 października. Bardzo długo trwało by świat przyjął tę zmianę kalendarza. Niemcy przyjęli ją dopiero w 1775 roku (uchwała parlamentu), Rosja uczyniła to po rewolucji październikowej, natomiast Kościoły prawosławne uczyniły to dopiero w 1923 roku. Wobec władców Grzegorz XIII samodzielnie bronił praw Kościoła szczególnie przed roszczeniami hiszpańskimi systemu kościelnego. Miało to miejsce w samej Hiszpanii, ale też w Mediolanie i Neapolu. Wbrew oczekiwaniom króla Filipa II, z łagodnym wyrokiem odwołania podejrzanych twierdzeń zakończył trudną i wieloletnią sprawę dominikanina a dokładnie arcybiskupa z Toledo, Bartłomieja Carranza, który został uwięziony w 1558 roku przez hiszpańską inkwizycję za rzekomo głoszoną herezję. Doceniał przede wszystkim opiekę katolickich monarchów nad Kościołem. Gdy dotarła do niego wiadomość, jak się później w skutkach okazało tendencyjna, o uratowaniu w nocy św. Bartłomieja (chodzi o mord hugenotów) życia króla francuskiego, dokładnie od Karola IX, podjął się osobistego udziału w nabożeństwie dziękczynnym, które zostało odprawione we francuskim kościele pw. św. Ludwika i nadał polecenie by wybić medal pamiątkowy. Jego zadaniem było uzyskać władców innowierczych dla Kościoła katolickiego. Dlatego nawiązał dyplomatyczne kontakty z królem Szwecji Janem III i carem Ivanem IV przez pomoc swojego nuncjusza i jezuitę Antonio Possevina. Niestety nie przyniosły one żadnego rezultatu, ani zamierzonej przez papieża rekatolizacji Szwecji, ani też unii kościelnej i politycznej z Rosją. Grzegorz XIII często wysługiwał się nuncjuszami w kontaktach z monarchami. Zmarł 10 kwietnia 1585 w Rzymie.

Bibliografia

K. Domagała, Księga papieży, Warszawa 1996, s. 322-325; J. Warmiński, Grzegorz XIII, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 6, Lublin 1993, kol. 341-342.