Gorzkie Żale: Różnice pomiędzy wersjami
(dr) |
(dr) |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Michalkowice_Pasja.jpg|right|thumb|Pasja przed kościołem w Michałkowicach]] | [[Plik:Michalkowice_Pasja.jpg|right|thumb|Pasja przed kościołem w Michałkowicach]] | ||
Nabożeństwo jest związane z Bractwem [[Św. Roch|św. Rocha]], działającym przy kościele | Nabożeństwo jest związane z Bractwem [[Św. Roch|św. Rocha]], działającym przy kościele pw. Św. Krzyża w Warszawie. Pierwszy raz zostały zaśpiewane w tym kościele w 1698 roku. Duże zasługi w propagowaniu nabożeństwa mają [[Zgromadzenie Księży Misjonarzy - historia|Misjonarze św. Wincentego a’ Paulo]] dzięki misjom ludowym i kierowaniu znaczną częścią seminariów duchownych (do połowy XIX wieku). Gorzkie Żale szybko rozpowszechniły się w całej Polsce. | ||
Składają się na nie grupy pieśni postnych (gorzkie, żałosne) śpiewane w kolejne niedziele Wielkiego Postu. Nawiązują w swej formie do dawnej jutrzni brewiarzowej. Rozpoczynają się tzw. Pobudką. Następnie jest hymn o Męce Pańskiej i lamentacje odpowiadające trzem psalmom w jutrzni, które wyrażają ból duszy z powodu męki Zbawiciela i rozmowę duszy z Matką Bolesną. Antyfona | Składają się na nie grupy pieśni postnych (gorzkie, żałosne) śpiewane w kolejne niedziele [[Wielki Post|Wielkiego Postu]]. Nawiązują w swej formie do dawnej jutrzni brewiarzowej. Rozpoczynają się tzw. Pobudką. Następnie jest hymn o Męce Pańskiej i lamentacje odpowiadające trzem psalmom w jutrzni, które wyrażają ból duszy z powodu męki Zbawiciela i rozmowę duszy z Matką Bolesną. Antyfona '' Któryś za nas cierpiał rany '' jest śpiewem kończącym Gorzkie Żale. W łączności z tym nabożeństwem głosi się kazania o Męce Pańskiej, czyli kazania pasyjne. | ||
Pierwsze informacje o odprawianiu Gorzkich Żali na Górnym Śląsku pochodzą z połowy XIX wieku (Piekary Śląskie). | Pierwsze informacje o odprawianiu Gorzkich Żali na Górnym Śląsku pochodzą z połowy XIX wieku (Piekary Śląskie). | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
M. Chorzępa, Gorzkie Żale, ich geneza i rozwój historyczny, NPrz 1960, t. 12, s. 243; J. Myszor, Duszpasterstwo parafialne na Górnym Śląsku w latach 1821-1914, Katowice 1991, s. 113. | M. Chorzępa, Gorzkie Żale, ich geneza i rozwój historyczny, NPrz 1960, t. 12, s. 243; J. Myszor, Duszpasterstwo parafialne na Górnym Śląsku w latach 1821-1914, Katowice 1991, s. 113. | ||
[[Kategoria:Nabożeństwa]] | [[Kategoria:Nabożeństwa]] | ||
[[Kategoria:Rok liturgiczny]] | [[Kategoria:Rok liturgiczny]] |
Aktualna wersja na dzień 23:43, 18 lis 2019
Nabożeństwo jest związane z Bractwem św. Rocha, działającym przy kościele pw. Św. Krzyża w Warszawie. Pierwszy raz zostały zaśpiewane w tym kościele w 1698 roku. Duże zasługi w propagowaniu nabożeństwa mają Misjonarze św. Wincentego a’ Paulo dzięki misjom ludowym i kierowaniu znaczną częścią seminariów duchownych (do połowy XIX wieku). Gorzkie Żale szybko rozpowszechniły się w całej Polsce.
Składają się na nie grupy pieśni postnych (gorzkie, żałosne) śpiewane w kolejne niedziele Wielkiego Postu. Nawiązują w swej formie do dawnej jutrzni brewiarzowej. Rozpoczynają się tzw. Pobudką. Następnie jest hymn o Męce Pańskiej i lamentacje odpowiadające trzem psalmom w jutrzni, które wyrażają ból duszy z powodu męki Zbawiciela i rozmowę duszy z Matką Bolesną. Antyfona Któryś za nas cierpiał rany jest śpiewem kończącym Gorzkie Żale. W łączności z tym nabożeństwem głosi się kazania o Męce Pańskiej, czyli kazania pasyjne.
Pierwsze informacje o odprawianiu Gorzkich Żali na Górnym Śląsku pochodzą z połowy XIX wieku (Piekary Śląskie).
Bibliografia
M. Chorzępa, Gorzkie Żale, ich geneza i rozwój historyczny, NPrz 1960, t. 12, s. 243; J. Myszor, Duszpasterstwo parafialne na Górnym Śląsku w latach 1821-1914, Katowice 1991, s. 113.