Bereś Jerzy: Różnice pomiędzy wersjami
(nowe hasło) |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
== Bereś Jerzy (1930-), rzeźbiarz, plastyk == | == Bereś Jerzy (1930-), rzeźbiarz, plastyk == | ||
Linia 14: | Linia 13: | ||
{{Noty biograficzne}} | {{Noty biograficzne}} | ||
[[Kategoria:Biografie - B]] | [[Kategoria:Biografie - B]] | ||
[[Kategoria:Rzeźbiarze]] |
Wersja z 16:50, 6 sty 2010
Bereś Jerzy (1930-), rzeźbiarz, plastyk
Urodził się 14 września 1930 w Nowym Sączu. W 1956 roku ukończył rzeźbę w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Xawerego Dunikowskiego. W swojej twórczości posługiwał się manifestacjami artystycznymi. Jego prace i przedsięwzięcia, mają często charakter wypowiedzi polityczno-etycznej, głosił postulat wartości "aktu twórczego" nad przedmiotem. Jerzy Bereś wykształcił swój własny i niepowtarzalny styl, jednak jego praktyki były pokrewne: happeningowi i performance. Pierwszą indywidualną wystawę miał w 1958 roku w krakowskim Domu Plastyków. W 1960 roku powstały jego pierwsze rzeźby z cyklu Zwidy, a w 1967 z cyklu Wyrocznia, wykonane z naturalnych surowców: drewna, kamienia polnego, zgrzebnego płótna i konopnych sznurów (charakterystycznych materiałów dla jego twórczości).
W 1968 Bereś zaprezentował w Galerii Foksal w Warszawie pierwszą manifestację artystyczną Przepowiednia I. Otwiera ona cały cykl wystąpień, będących komentarzem do polityki, religii, sztuki i filozofii, w których artysta często posługuje się własnym ciałem i obiektem. Następnie realizował akcje nazywane przez artystę "mszami", w których poruszał on najważniejsze polskie problemy, m.in.: Msza Romantyczna, Msza Polityczna, Msza polska.
Około 1958 roku wykonał relief wyobrażający dwunastu Apostołów dla kościoła św. Floriana w Chorzowie.
Bibliografia
L. Makówka, Sztuka sakralna na Górnym Śląsku w II połowie XX wieku. Malarstwo i rzeźba, Katowice 2008, s. 160-161.
|