Sobór Watykański II: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
(dr)
(dr)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==Sobór Watykański II (1962-1965)==
==Sobór Watykański II (1962-1965)==
Sobór Watykański II obradował w okresie: 11 października 1962 - 8 grudnia 1965. Został otwarty za pontyfikatu [[Jan XXIII|Jana XXIII]], a zakończony – za [[Paweł VI| Pawła VI]] .  
Sobór Watykański II obradował w okresie: 11 października 1962 8 grudnia 1965. Został otwarty za pontyfikatu [[Jan XXIII|Jana XXIII]], a zakończony – za [[Paweł VI| Pawła VI]] .  


Jego zasadniczym celem było dostosowanie (aggiornamento) Kościoła do współczesnych warunków panujących w świecie. W ramach soboru odbyły się cztery sesje plenarne: w 1962, 1963, 1964 oraz 1965 roku. Pierwszej z nich przewodniczył Jan XXIII, trzem pozostałym zaś jego następca papież Paweł VI. Jednak prace soborowe w znacznej części trwały pomiędzy sesjami, czego pilnowała Komisja koordynacyjna (ustanowiono w sumie dwanaście Komisji oraz trzy sekretariaty) oraz osobiście papieże. Na sobór przybyło ponad trzy tysiące Ojców, w tym dwudziestu Polaków (m.in. [[Wyszyński Stefan|kard. Stefan Wyszyński]]  i [[Jan Paweł II|abp Karol Wojtyła]]).  
Jego zasadniczym celem było dostosowanie (aggiornamento) Kościoła do współczesnych warunków panujących w świecie. W ramach soboru odbyły się cztery sesje plenarne:  
*Sesja I :  11 X 1962 – 8 XII 1962
*Sesja II: 29 IX – 4 XII 1963
*Sesja III: 14 IX – 21 XI 1964
*Sesja IV: 14 IX – 8 XII 1965.
 
Pierwszej z nich przewodniczył papież Jan XXIII, trzem pozostałym zaś jego następca papież Paweł VI. Jednak prace soborowe w znacznej części trwały pomiędzy sesjami, czego pilnowała Komisja koordynacyjna (ustanowiono w sumie dwanaście Komisji oraz trzy sekretariaty) oraz osobiście papieże. Na sobór przybyło ponad trzy tysiące Ojców, w tym dwudziestu Polaków (m.in. [[Wyszyński Stefan|kard. Stefan Wyszyński]]  i [[Jan Paweł II|abp Karol Wojtyła]]).  


Dzięki zaangażowaniu takich osobistości jak kardynałowie Suenens, Alfrink, Doepfner, Frings czy Veuillot, którzy rozumieli konieczność przemian w łonie Kościoła, możliwe było duże otwarcie się na dialog ekumeniczny (w 1965 roku Paweł VI i patriarcha Konstantynopola Atenagoras zdjęli nałożone nawzajem przez obydwa Kościoły w 1054 roku ekskomuniki) oraz na szeroką reformę liturgii. Ciekawostką jest, że po raz pierwszy w historii w dokumentach soborowych nie pojawiło się słynne hasło: '' anathema sit '' (niech będzie wyklęty).
Dzięki zaangażowaniu takich osobistości jak kardynałowie Suenens, Alfrink, Doepfner, Frings czy Veuillot, którzy rozumieli konieczność przemian w łonie Kościoła, możliwe było duże otwarcie się na dialog ekumeniczny (w 1965 roku Paweł VI i patriarcha Konstantynopola Atenagoras zdjęli nałożone nawzajem przez obydwa Kościoły w 1054 roku ekskomuniki) oraz na szeroką reformę liturgii. Ciekawostką jest, że po raz pierwszy w historii w dokumentach soborowych nie pojawiło się słynne hasło: '' anathema sit '' (niech będzie wyklęty).
Linia 8: Linia 14:
==Dokumenty soboru:==
==Dokumenty soboru:==
==== 4 konstytucje:====
==== 4 konstytucje:====
*Konstytucja dogmatyczna o Kościele – Lumen Gentium
*Konstytucja dogmatyczna o Kościele – [[Lumen Gentium]]
*Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym – Dei Verbum
*Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym – [[Dei Verbum]]
*Konstytucja pastoralna o Kościele w świecie współczesnym – Gaudium et spes
*Konstytucja pastoralna o Kościele w świecie współczesnym – [[Gaudium et spes]]
*Konstytucja o liturgii – Sacrosanctum Concilium
*Konstytucja o liturgii – [[Sacrosanctum Concilium]]


====9 dekretów:====
====9 dekretów:====
Linia 22: Linia 28:
*Dekret o przystosowanej odnowie życia zakonnego – Perfectae caritatis
*Dekret o przystosowanej odnowie życia zakonnego – Perfectae caritatis
*Dekret o apostolstwie świeckich – Apostolicam actuositatem
*Dekret o apostolstwie świeckich – Apostolicam actuositatem
*Dekret o działalności misyjnej Kościoła – Ad Gentes
*Dekret o działalności misyjnej Kościoła – Ad gentes


====3 deklaracje:====
====3 deklaracje:====
*Deklaracja o stosunkach Kościoła i religii niechrześcijańskich – Nostra Aetate
*Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich – Nostra aetate
*Deklaracja o wolności religijnej – Dignitatis humanae
*Deklaracja o wolności religijnej – Dignitatis humanae
*Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim – Gravissimum educationis
*Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim – Gravissimum educationis
Linia 33: Linia 39:
Zwolennicy Vaticanum II dostrzegają jego wpływ na „otwarcie się” Kościoła. Zerwano z pokutującym od średniowiecza wizerunkiem szczelnie zamkniętej instytucji, która stawia się ponad swoim ludem. Doceniono przełamanie barier – choćby dzięki postanowieniu o odprawianiu mszy świętej w językach narodowych, a nie jak dotąd – po łacinie.
Zwolennicy Vaticanum II dostrzegają jego wpływ na „otwarcie się” Kościoła. Zerwano z pokutującym od średniowiecza wizerunkiem szczelnie zamkniętej instytucji, która stawia się ponad swoim ludem. Doceniono przełamanie barier – choćby dzięki postanowieniu o odprawianiu mszy świętej w językach narodowych, a nie jak dotąd – po łacinie.


Pojawiły się jednak także głosy krytyki, dotyczące z reguły tych właśnie reform, za które sobór był przez innych chwalony. Zarzucano mu więc upodobnienie się do protestantów – przez reformę liturgii, zbyt liberalny ekumenizm, a nawet heretycki modernizm. Jednym z najbardziej znanych krytyków Soboru Watykańskiego II jest [[Bractwo Kapłańskie Świętego Piusa X]] założone przez abpa M. Lefebvre’a.  
Pojawiły się jednak także głosy krytyki, dotyczące z reguły tych właśnie reform, za które sobór był przez innych chwalony. Zarzucano mu więc upodobnienie się do protestantów – przez reformę liturgii, zbyt liberalny ekumenizm, a nawet heretycki modernizm. Jednym z najbardziej znanych krytyków Soboru Watykańskiego II jest [[Bractwo Kapłańskie Świętego Piusa X]] założone przez [[Lefebvre Marcel|abpa M. Lefebvre’a]].  


W obradach soborowych wzięli udział biskupi katowiccy: [[Bednorz Herbert|bp Herbert Bednorz]], [[Bieniek Juliusz|bp Juliusz Bieniek]], [[Kurpas Józef|bp Józef Kurpas]].
W obradach soborowych wzięli udział biskupi katowiccy: [[Bednorz Herbert|bp Herbert Bednorz]], [[Bieniek Juliusz|bp Juliusz Bieniek]], [[Kurpas Józef|bp Józef Kurpas]]. Duży wkład w prace Komisji soborowej "de episcopis et dioeceseon regimine" miał [[Gawlina Józef|abp Józef Gawlina]].


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Materiały własne autora.
Opracowanie własne, JM
[[Kategoria:Sobory i synody|Watykański II]]
[[Kategoria:Sobory i synody|Watykański II]]

Aktualna wersja na dzień 21:21, 7 cze 2021

Sobór Watykański II (1962-1965)

Sobór Watykański II obradował w okresie: 11 października 1962 – 8 grudnia 1965. Został otwarty za pontyfikatu Jana XXIII, a zakończony – za Pawła VI .

Jego zasadniczym celem było dostosowanie (aggiornamento) Kościoła do współczesnych warunków panujących w świecie. W ramach soboru odbyły się cztery sesje plenarne:

  • Sesja I : 11 X 1962 – 8 XII 1962
  • Sesja II: 29 IX – 4 XII 1963
  • Sesja III: 14 IX – 21 XI 1964
  • Sesja IV: 14 IX – 8 XII 1965.

Pierwszej z nich przewodniczył papież Jan XXIII, trzem pozostałym zaś jego następca – papież Paweł VI. Jednak prace soborowe w znacznej części trwały pomiędzy sesjami, czego pilnowała Komisja koordynacyjna (ustanowiono w sumie dwanaście Komisji oraz trzy sekretariaty) oraz osobiście papieże. Na sobór przybyło ponad trzy tysiące Ojców, w tym dwudziestu Polaków (m.in. kard. Stefan Wyszyński i abp Karol Wojtyła).

Dzięki zaangażowaniu takich osobistości jak kardynałowie Suenens, Alfrink, Doepfner, Frings czy Veuillot, którzy rozumieli konieczność przemian w łonie Kościoła, możliwe było duże otwarcie się na dialog ekumeniczny (w 1965 roku Paweł VI i patriarcha Konstantynopola Atenagoras zdjęli nałożone nawzajem przez obydwa Kościoły w 1054 roku ekskomuniki) oraz na szeroką reformę liturgii. Ciekawostką jest, że po raz pierwszy w historii w dokumentach soborowych nie pojawiło się słynne hasło: anathema sit (niech będzie wyklęty).

Dokumenty soboru:

4 konstytucje:

9 dekretów:

  • Dekret o ekumenizmie – Unitatis redintegratio
  • Dekret o Kościołach wschodnich katolickich – Orientalium Ecclesiarum
  • Dekret o środkach społecznego przekazu – Inter mirifica
  • Dekret o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele – Christus Dominus
  • Dekret o formacji kapłańskiej – Optatam totius
  • Dekret o posłudze i życiu kapłanów – Presbyterorum ordinis
  • Dekret o przystosowanej odnowie życia zakonnego – Perfectae caritatis
  • Dekret o apostolstwie świeckich – Apostolicam actuositatem
  • Dekret o działalności misyjnej Kościoła – Ad gentes

3 deklaracje:

  • Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich – Nostra aetate
  • Deklaracja o wolności religijnej – Dignitatis humanae
  • Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim – Gravissimum educationis

Prace soborowe skupiały się w dwóch głównych nurtach – życia wewnętrznego Kościoła oraz Kościoła w świecie. W jednym i drugim przypadku zaszły niemałe zmiany. Sobór stał się jednym z najważniejszych wydarzeń Kościoła w XX wieku. Do potocznego języka weszło już określanie niektórych wydarzeń, zwyczajów czy elementów liturgii jako przedsoborowych lub posoborowych.

Zwolennicy Vaticanum II dostrzegają jego wpływ na „otwarcie się” Kościoła. Zerwano z pokutującym od średniowiecza wizerunkiem szczelnie zamkniętej instytucji, która stawia się ponad swoim ludem. Doceniono przełamanie barier – choćby dzięki postanowieniu o odprawianiu mszy świętej w językach narodowych, a nie jak dotąd – po łacinie.

Pojawiły się jednak także głosy krytyki, dotyczące z reguły tych właśnie reform, za które sobór był przez innych chwalony. Zarzucano mu więc upodobnienie się do protestantów – przez reformę liturgii, zbyt liberalny ekumenizm, a nawet heretycki modernizm. Jednym z najbardziej znanych krytyków Soboru Watykańskiego II jest Bractwo Kapłańskie Świętego Piusa X założone przez abpa M. Lefebvre’a.

W obradach soborowych wzięli udział biskupi katowiccy: bp Herbert Bednorz, bp Juliusz Bieniek, bp Józef Kurpas. Duży wkład w prace Komisji soborowej "de episcopis et dioeceseon regimine" miał abp Józef Gawlina.

Bibliografia

Opracowanie własne, JM