Sanktuarium maryjne w Rychwałdzie: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
(nowe)
 
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
Wizerunek Matki Boskiej Rychwałdzkiej, namalowany na lipowej desce, prawdopodobnie pochodzi z XV wieku. Stworzony w pracowni nieznanego, cechowego artysty prezentuje cechy końcowego okresu sztuki bizantyjskiej. Obraz stanowił własność magnackiej rodziny Grudzińskich i  poprzez małżeństwo z Piotrem Samuelem Grudzińskim znalazł się w posiadaniu Katarzyny Komorowskiej. Z wielkopolskiej posiadłości męża Katarzyna przywiozła wizerunek do Ślemienia i umieściła w kaplicy zamkowej, następnie zaś w 1644 roku podarowała kościołowi św. Mikołaja w Rychwałdzie. Obraz Matki Boskiej cieszył się niezwykłą czcią wiernych i w krótkim czasie kult objął całą Ziemię Żywiecką. W 1647 roku zanotowano pierwszy cud, którym było uleczenie Elżbiety Karskiej z Bibersztyna. Masowy charakter ruchu pielgrzymkowego nastąpił podczas potopu szwedzkiego (1655-1660). Wówczas też Matkę Bożą Rychwałdzką uznano patronką Ziemi Żywieckiej.
Wizerunek Matki Boskiej Rychwałdzkiej, namalowany na lipowej desce, prawdopodobnie pochodzi z XV wieku. Stworzony w pracowni nieznanego, cechowego artysty prezentuje cechy końcowego okresu sztuki bizantyjskiej. Obraz stanowił własność magnackiej rodziny Grudzińskich i  poprzez małżeństwo z Piotrem Samuelem Grudzińskim znalazł się w posiadaniu Katarzyny Komorowskiej. Z wielkopolskiej posiadłości męża Katarzyna przywiozła wizerunek do Ślemienia i umieściła w kaplicy zamkowej, następnie zaś w 1644 roku podarowała kościołowi św. Mikołaja w Rychwałdzie. Obraz Matki Boskiej cieszył się niezwykłą czcią wiernych i w krótkim czasie kult objął całą Ziemię Żywiecką. W 1647 roku zanotowano pierwszy cud, którym było uleczenie Elżbiety Karskiej z Bibersztyna. Masowy charakter ruchu pielgrzymkowego nastąpił podczas potopu szwedzkiego (1655-1660). Żywiec w ciągu jednego dnia został oczyszczony z wojsk szwedzkich; na miasto nie rozszerzyła się też zaraza. To wszystko przypisywano wstawiennictwu Madonny. Wówczas też Matkę Bożą Rychwałdzką uznano patronką Ziemi Żywieckiej; a bp sufragan krakowski Mikołaj Oborski w grudniu 1658 roku konsekrował ołtarz Narodzenia Najświętszej Maryi Panny ze słynącymi łaskami Obrazem.
 
2 lipca 1756 cudowny wizerunek Matki Boskiej Rychwałdzkiej został przeniesiony ze starego do nowego kościoła i umieszczony w ołtarzu konsekrowanym pw. Matki Boskiej Anielskiej. W 1817 roku wizerunek został ozdobiony koronami. W 1914 roku na obraz nałożono metalowo-srebrną sukienkę wysadzaną drogimi kamieniami. 6 sierpnia 1946 parafię w Rychwałdzie przejęli franciszkanie. W dwa lata później obraz został poddany w Krakowie gruntownej renowacji.

Wersja z 17:11, 9 lis 2014

Wizerunek Matki Boskiej Rychwałdzkiej, namalowany na lipowej desce, prawdopodobnie pochodzi z XV wieku. Stworzony w pracowni nieznanego, cechowego artysty prezentuje cechy końcowego okresu sztuki bizantyjskiej. Obraz stanowił własność magnackiej rodziny Grudzińskich i poprzez małżeństwo z Piotrem Samuelem Grudzińskim znalazł się w posiadaniu Katarzyny Komorowskiej. Z wielkopolskiej posiadłości męża Katarzyna przywiozła wizerunek do Ślemienia i umieściła w kaplicy zamkowej, następnie zaś w 1644 roku podarowała kościołowi św. Mikołaja w Rychwałdzie. Obraz Matki Boskiej cieszył się niezwykłą czcią wiernych i w krótkim czasie kult objął całą Ziemię Żywiecką. W 1647 roku zanotowano pierwszy cud, którym było uleczenie Elżbiety Karskiej z Bibersztyna. Masowy charakter ruchu pielgrzymkowego nastąpił podczas potopu szwedzkiego (1655-1660). Żywiec w ciągu jednego dnia został oczyszczony z wojsk szwedzkich; na miasto nie rozszerzyła się też zaraza. To wszystko przypisywano wstawiennictwu Madonny. Wówczas też Matkę Bożą Rychwałdzką uznano patronką Ziemi Żywieckiej; a bp sufragan krakowski Mikołaj Oborski w grudniu 1658 roku konsekrował ołtarz Narodzenia Najświętszej Maryi Panny ze słynącymi łaskami Obrazem.

2 lipca 1756 cudowny wizerunek Matki Boskiej Rychwałdzkiej został przeniesiony ze starego do nowego kościoła i umieszczony w ołtarzu konsekrowanym pw. Matki Boskiej Anielskiej. W 1817 roku wizerunek został ozdobiony koronami. W 1914 roku na obraz nałożono metalowo-srebrną sukienkę wysadzaną drogimi kamieniami. 6 sierpnia 1946 parafię w Rychwałdzie przejęli franciszkanie. W dwa lata później obraz został poddany w Krakowie gruntownej renowacji.