Kolęda - wizyta duszpasterska: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 2: Linia 2:
( z łac. Calendae, pierwszy dzień miesiąca  ) jest to wywodzący się ze średniowiecza zwyczaj nawiedzania przez księży swych parafian w okresie Bożego Narodzenia.   
( z łac. Calendae, pierwszy dzień miesiąca  ) jest to wywodzący się ze średniowiecza zwyczaj nawiedzania przez księży swych parafian w okresie Bożego Narodzenia.   


Począwszy od XIII wieku następowało zakorzenienie kolędy w treściach chrześcijańskich, a element duszpasterski stawał się zasadniczym składnikiem kolęd.  Jednak  w pewnych okresach zwłaszcza w XV i XVI wieku stawał na drugim planie: wykorzystywano kolędy m.in. do przygotowania wiernych do spowiedzi i komunii wielkanocnej , a zwłaszcza do zwalczania praktyk zabobonnych. Kolędujący proboszcz miał obowiązek uczyć pacierza, zachęcając do lektury religijnej, a w razie potrzeby konfiskować książki heretyckie. Podczas kolęd zachowywany  był określony ceremoniał liturgiczny. Ksiądz odwiedzający parafian był ubrany w komżę i  stułę. W ręku zaś trzymał  krzyż  lub relikwiarz. Towarzyszyli mu kościelny zakrystianin lub  ministranci. W tym okresie  po trydenckim kolęda stała się istotnym elementem odnowy kościoła 1 czerwca 1601 roku bp krakowski B. Maciejewski wydał list pasterski do proboszczów, w którym zalecał  osobiste poznanie parafian  ( wcześniej  kolędę często odbywał skryba- kierownik szkoły parafialnej, organista lub zakrystianin), wysuwając na pierwszy plan element duszpasterski . Zalecił również sporządzanie notatek z poczynionych spostrzeżeń według ustalonego formularza, obowiązkiem  proboszczów  było  uprzedzanie parafian o mających nastąpić odwiedzinach kolędowych  w niedzielę poprzedzająca wizytę duszpasterską. Odwiedziny odbywały się popołudniami by nie burzyć porządku nabożeństw. Nadejście księdza oznajmiali ministranci  głosem dzwonka. Przy wejściu śpiewali 1 lub 2 zwrotki kolędy.
Począwszy od XIII wieku następowało zakorzenienie kolędy w treściach chrześcijańskich, a element duszpasterski stawał się zasadniczym składnikiem kolęd.  Jednak  w pewnych okresach zwłaszcza w XV i XVI wieku stawał na drugim planie: wykorzystywano kolędy m.in. do przygotowania wiernych do spowiedzi i komunii wielkanocnej , a zwłaszcza do zwalczania praktyk zabobonnych. Kolędujący proboszcz miał obowiązek uczyć pacierza, zachęcając do lektury religijnej, a w razie potrzeby konfiskować książki heretyckie. Podczas kolęd zachowywany  był określony ceremoniał liturgiczny. Ksiądz odwiedzający parafian był ubrany w komżę i  stułę. W ręku zaś trzymał  krzyż  lub relikwiarz. Towarzyszyli mu kościelny zakrystianin lub  ministranci. W okresie  potrydenckim kolęda stała się istotnym elementem odnowy kościoła 1 czerwca 1601 roku bp krakowski B. Maciejewski wydał list pasterski do proboszczów, w którym zalecał  osobiste poznanie parafian  ( wcześniej  kolędę często odbywał skryba- kierownik szkoły parafialnej, organista lub zakrystianin), wysuwając na pierwszy plan element duszpasterski . Zalecił również sporządzanie notatek z poczynionych spostrzeżeń według ustalonego formularza, obowiązkiem  proboszczów  było  uprzedzanie parafian o mających nastąpić odwiedzinach kolędowych  w niedzielę poprzedzająca wizytę duszpasterską. Odwiedziny odbywały się popołudniami by nie burzyć porządku nabożeństw. Nadejście księdza oznajmiali ministranci  głosem dzwonka. Przy wejściu śpiewali 1 lub 2 zwrotki kolędy.
Zreformowana kolęda stała się jednym z ważnych czynników  odrodzonego życia religijnego tego okresu. W XVIII i XIX wieku w niektórych diecezjach nakazywano  odwiedzanie domów innowierców (list pasterski biskupa żmudzkiego J. M. Karpia z 1737 roku) i piętnowano żądania daniny  od wiernych (m.in. Synod  warmiński w 1623 roku  zabronił zbierania datków  w czasie kolęd ze względu na tamtejsze warunki społeczne), nakazując zdanie się ich na własną wolę. Wyjątkiem były Prusy, gdzie płacono stałą stawkę  i objęci nią byli także protestanci oraz Śląsk gdzie kolęda jeszcze w XVIII wieku była daniną uiszczaną na rzecz niższej służby kościelnej rekrutującej się z ludności miejscowej.
Zreformowana kolęda stała się jednym z ważnych czynników  odrodzonego życia religijnego tego okresu. W XVIII i XIX wieku w niektórych diecezjach nakazywano  odwiedzanie domów innowierców (list pasterski biskupa żmudzkiego J. M. Karpia z 1737 roku) i piętnowano żądania daniny  od wiernych (m.in. Synod  warmiński w 1623 roku  zabronił zbierania datków  w czasie kolęd ze względu na tamtejsze warunki społeczne), nakazując zdanie się ich na własną wolę. Wyjątkiem były Prusy, gdzie płacono stałą stawkę  i objęci nią byli także protestanci oraz Śląsk gdzie kolęda jeszcze w XVIII wieku była daniną uiszczaną na rzecz niższej służby kościelnej rekrutującej się z ludności miejscowej.
    
    
W XVIII wieku następuje już w Polsce częściowe ujednolicenie formy kolęd . Synody diecezjalne z 1922-1928 roku zachowały ją w dotychczasowym kształcie i po wprowadzeniu niewielkich modyfikacji przetrwała do czasów współczesnych.
W XVIII wieku następuje już w Polsce częściowe ujednolicenie formy kolęd . Synody diecezjalne z 1922-1928 roku zachowały ją w dotychczasowym kształcie i po wprowadzeniu niewielkich modyfikacji przetrwała do czasów współczesnych.
Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku (kan. 529 &1)  mówi , iż  odbywanie kolęd jest obowiązkiem proboszczów  którzy  sami i poprzez swoich wikariuszy winni poznawać parafian (zwłaszcza osoby chore, ubogie, samotne) uczestniczyć w ich troskach i wspierać w trudach, a małżonkom i rodzinom pomagać w wypełnianiu ich powołania. Zwyczaje polskie związane z kolędą są dostosowane do przepisów liturgicznych, a także zależą od lokalnych tradycji. Przed rozpoczęciem kolędy w kościele odbywa się obrzęd święcenia kredy i wody w uroczystość  Objawienia  Pańskiego. Przepisy liturgiczne  (Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji polskich.  Ka 1994, I 34 - 43).  Podczas odwiedzin duszpasterskich następuje wspólna modlitwa , następnie  pokropienie pomieszczeń wodą święconą, a na zakończenie błogosławieństwo. Domownicy winni przygotować stół pokryty białym obrusem, ustawić na nim krzyż  dwa lichtarze ze świecami, oraz naczynie ze święconą woda  i kropidło. Zgodnie z tradycją drzwi oznacza się kredą pisząc inicjały K+M+B i rok na znak, że domownicy przyjęli objawienie Boże. Duszpasterzom może towarzyszyć kościelny lub ministranci. Z odbywaniem kolędy związana jest dobrowolna ofiara pieniężna składana przez wiernych z przeznaczeniem na cele kościoła
Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku (kan. 529 &1)  mówi , iż  odbywanie kolęd jest obowiązkiem proboszczów  którzy  sami i poprzez swoich wikariuszy winni poznawać parafian (zwłaszcza osoby chore, ubogie, samotne) uczestniczyć w ich troskach i wspierać w trudach, a małżonkom i rodzinom pomagać w wypełnianiu ich powołania. Zwyczaje polskie związane z kolędą są dostosowane do przepisów liturgicznych, a także zależą od lokalnych tradycji. Przed rozpoczęciem kolędy w kościele odbywa się obrzęd święcenia kredy i wody w uroczystość  Objawienia  Pańskiego. Przepisy liturgiczne  (Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji polskich.  Ka 1994, I 34 - 43).  Podczas odwiedzin duszpasterskich następuje wspólna modlitwa , następnie  pokropienie pomieszczeń wodą święconą, a na zakończenie błogosławieństwo. Domownicy winni przygotować stół pokryty białym obrusem, ustawić na nim krzyż  dwa lichtarze ze świecami, oraz naczynie ze święconą woda  i kropidło. Zgodnie z tradycją drzwi oznacza się kredą pisząc inicjały K+M+B i rok na znak, że domownicy przyjęli objawienie Boże. Duszpasterzom może towarzyszyć kościelny lub ministranci. Z odbywaniem kolędy związana jest dobrowolna ofiara pieniężna składana przez wiernych z przeznaczeniem na cele kościoła.
 
==Bibliografia==
Encyklopedia Katolicka, pod red. F. Gryglewicza, R. Łukaszczyka, Z. Sułkowskiego, t. 9, Lublin 2002; N. Lemaitre. M. T. Quison, V. Sot, Słownik kultury Chrześcijanskiej, Warszawa 1997, s. 151.

Wersja z 22:22, 20 lis 2009

Kolęda – wizyta duszpasterska

( z łac. Calendae, pierwszy dzień miesiąca ) jest to wywodzący się ze średniowiecza zwyczaj nawiedzania przez księży swych parafian w okresie Bożego Narodzenia.

Począwszy od XIII wieku następowało zakorzenienie kolędy w treściach chrześcijańskich, a element duszpasterski stawał się zasadniczym składnikiem kolęd. Jednak w pewnych okresach zwłaszcza w XV i XVI wieku stawał na drugim planie: wykorzystywano kolędy m.in. do przygotowania wiernych do spowiedzi i komunii wielkanocnej , a zwłaszcza do zwalczania praktyk zabobonnych. Kolędujący proboszcz miał obowiązek uczyć pacierza, zachęcając do lektury religijnej, a w razie potrzeby konfiskować książki heretyckie. Podczas kolęd zachowywany był określony ceremoniał liturgiczny. Ksiądz odwiedzający parafian był ubrany w komżę i stułę. W ręku zaś trzymał krzyż lub relikwiarz. Towarzyszyli mu kościelny zakrystianin lub ministranci. W okresie potrydenckim kolęda stała się istotnym elementem odnowy kościoła 1 czerwca 1601 roku bp krakowski B. Maciejewski wydał list pasterski do proboszczów, w którym zalecał osobiste poznanie parafian ( wcześniej kolędę często odbywał skryba- kierownik szkoły parafialnej, organista lub zakrystianin), wysuwając na pierwszy plan element duszpasterski . Zalecił również sporządzanie notatek z poczynionych spostrzeżeń według ustalonego formularza, obowiązkiem proboszczów było uprzedzanie parafian o mających nastąpić odwiedzinach kolędowych w niedzielę poprzedzająca wizytę duszpasterską. Odwiedziny odbywały się popołudniami by nie burzyć porządku nabożeństw. Nadejście księdza oznajmiali ministranci głosem dzwonka. Przy wejściu śpiewali 1 lub 2 zwrotki kolędy. Zreformowana kolęda stała się jednym z ważnych czynników odrodzonego życia religijnego tego okresu. W XVIII i XIX wieku w niektórych diecezjach nakazywano odwiedzanie domów innowierców (list pasterski biskupa żmudzkiego J. M. Karpia z 1737 roku) i piętnowano żądania daniny od wiernych (m.in. Synod warmiński w 1623 roku zabronił zbierania datków w czasie kolęd ze względu na tamtejsze warunki społeczne), nakazując zdanie się ich na własną wolę. Wyjątkiem były Prusy, gdzie płacono stałą stawkę i objęci nią byli także protestanci oraz Śląsk gdzie kolęda jeszcze w XVIII wieku była daniną uiszczaną na rzecz niższej służby kościelnej rekrutującej się z ludności miejscowej.

W XVIII wieku następuje już w Polsce częściowe ujednolicenie formy kolęd . Synody diecezjalne z 1922-1928 roku zachowały ją w dotychczasowym kształcie i po wprowadzeniu niewielkich modyfikacji przetrwała do czasów współczesnych. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku (kan. 529 &1) mówi , iż odbywanie kolęd jest obowiązkiem proboszczów którzy sami i poprzez swoich wikariuszy winni poznawać parafian (zwłaszcza osoby chore, ubogie, samotne) uczestniczyć w ich troskach i wspierać w trudach, a małżonkom i rodzinom pomagać w wypełnianiu ich powołania. Zwyczaje polskie związane z kolędą są dostosowane do przepisów liturgicznych, a także zależą od lokalnych tradycji. Przed rozpoczęciem kolędy w kościele odbywa się obrzęd święcenia kredy i wody w uroczystość Objawienia Pańskiego. Przepisy liturgiczne (Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji polskich. Ka 1994, I 34 - 43). Podczas odwiedzin duszpasterskich następuje wspólna modlitwa , następnie pokropienie pomieszczeń wodą święconą, a na zakończenie błogosławieństwo. Domownicy winni przygotować stół pokryty białym obrusem, ustawić na nim krzyż dwa lichtarze ze świecami, oraz naczynie ze święconą woda i kropidło. Zgodnie z tradycją drzwi oznacza się kredą pisząc inicjały K+M+B i rok na znak, że domownicy przyjęli objawienie Boże. Duszpasterzom może towarzyszyć kościelny lub ministranci. Z odbywaniem kolędy związana jest dobrowolna ofiara pieniężna składana przez wiernych z przeznaczeniem na cele kościoła.

Bibliografia

Encyklopedia Katolicka, pod red. F. Gryglewicza, R. Łukaszczyka, Z. Sułkowskiego, t. 9, Lublin 2002; N. Lemaitre. M. T. Quison, V. Sot, Słownik kultury Chrześcijanskiej, Warszawa 1997, s. 151.