Kaplica p.w. Matki Boskiej Królowej Korony Polskiej w Istebnej

Z e-ncyklopedia

Kaplica p.w. Matki Boskiej Królowej Korony Polskiej w Istebnej

Zaprojektowana i wzniesiona w 1923 r. przez malarza i rzeźbiarza Ludwika Konarzewskiego-seniora na Buczniku, przysiółku położonym pomiędzy Andziołówką a doliną Olecki. Kaplica była jednym z pierwszych budynków założenia mieszkalno-pracownianego, stanowiącego także formę kolonii artystycznej o nazwie Bucznik. W skład tego kompleksu wchodził również pierwszy w Istebnej pensjonat – także o nazwie „Bucznik”. Świątynia służyła też licznie odwiedzającym go gościom, a w tym również duchowieństwu. Symbolicznie została zaś wzniesiona także jako wotum za szczęśliwy powrót z wygnania rodziny do Rosji w latach I wojny światowej, przez co wspomina się o jej wotywnym charakterze. Do dziś pozostaje prywatną kaplicą rodziny Konarzewskich, znajdującą się obok domu mieszczącego zbiory ich dzieł plastycznych oraz pozostałości zbiorów muzealnych sprzed drugiej wojny światowej. Kilka ich egzemplarzy znajduje się także w kaplicy. Regularne Msze święte odbywają się tu dwa razy do roku – w dniu 3 maja – w nawiązaniu do wezwania kaplicy oraz 25 sierpnia w święto patrona rodziny św. Ludwika, który jest najczęstszym Patronem członków rodziny.

Kaplicę, w stylu łączącym elementy miejscowe z modnym wówczas stylem zakopiańskim, wybudowano w konstrukcji zrębowej, z trójboczną absydą od strony wschodniej i wejściem poprzedzonym niewielkim gankiem od zachodu. Całość nakryta została dachem pokrytym gontem drewnianym. Obiekt należy do Szlaku Architektury Drewnianej.

Wewnątrz Ludwik Konarzewski-senior zaprojektował i wyrzeźbił w drewnie lipowym ołtarz w formie tryptyku stanowiącego apoteozę całego Śląska Cieszyńskiego, w stylu noszącym echa Młodej Polski. Skrzydło lewe przedstawia górnika z bryłą węgla w rękach, nawiązując do znajdujących się obecnie w Czechach – terenów Zagłębia Karwińsko-Ostrawskiego. Skrzydło prawe ze Góralką Śląską trzymającą sierp symbolizuje tereny rolnicze – pozostałe po polskiej stornie granicy. Ukazana zaś w środkowej części tryptyku Matka Boska Częstochowska, unosząca się jednakże na obłoku ponad Wieżą Zamku Piastów Cieszyńskich, spina całość kompozycji reprezentując Cieszyn, jako stolicę regionu. Stanowiącą podstawę tryptyku predellę, zdobi zoomorficzny fryz z owiec nawiązujący do pasterstwa – najpopularniejszej niegdyś formy gospodarowania w Beskidach. Cały tryptyk nastawy ołtarzowej umieszczono w oprawie wzorowanej na elementach zdobniczych i konstrukcyjnych beskidzkiego budownictwa drewnianego.

Bibliografia

  • Mirosław Barański, Beskid Śląski. Przewodnik, Wydanie I Oficyna Wydawnicza „Rewasz” Pruszków 2007, s. 393 ISBN 978-83-89188-71-7
  • Klemens Kosyrczyk [pseudonim autorski – Stach kropiciel]: Gawęda Stacha Kropiciela, „Gość Niedzielny” z 19 października 1947, nr 42, s. 326
  • Łukasz Konarzewski : Ludwik Konarzewski senior, Muzeum Śląskie, Katowice 1989, s. 60-61, ISSN 0860-6676