Cmentarz - Jedłownik: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
(nowe)
 
(nowe)
Linia 2: Linia 2:
Niezwykłą formę - kształt butelki - posiada również nagrobek ks. Jana Ciupke. Duchowny pomagał chorym podczas epidemii tyfusu w latach 40. XIX wieku. Dziś już trudno ustalić, czy jego nagrobek symbolizuje flakon z lekarstwami; czy butelkę po spirytusie, którym nacierano się z obawy przed zarażeniem.
Niezwykłą formę - kształt butelki - posiada również nagrobek ks. Jana Ciupke. Duchowny pomagał chorym podczas epidemii tyfusu w latach 40. XIX wieku. Dziś już trudno ustalić, czy jego nagrobek symbolizuje flakon z lekarstwami; czy butelkę po spirytusie, którym nacierano się z obawy przed zarażeniem.
Osobliwość nekropolii stanowi wykonany z piaskowca i mający formę krzyża łacińskiego,  kamienny krzyż pokutny. Został opatrzony datą ''1828'' (inskrypcja wtórna). Z jego drugiej strony został wyryty krzyż.
Osobliwość nekropolii stanowi wykonany z piaskowca i mający formę krzyża łacińskiego,  kamienny krzyż pokutny. Został opatrzony datą ''1828'' (inskrypcja wtórna). Z jego drugiej strony został wyryty krzyż.
Na cmentarzu znajduje się niewielki, murowany z cegły i nakryty dwuspadowym dachem budynek tzw. marowni. Pochodzi z ok. 1895 roku.
Nieopodal starego znajduje się nowy cmentarz. Wyróżnia się na nim zbiorowa mogiła - szereg kamiennych krzyży powstańczych - 10 powstańców z 8 kompanii 14 pułku wodzisławskiego. Polegli oni podczas III powstania śląskiego. Na mogile została umieszczona tablica inskrypcyjna: ''Tu spoczywają powstańcy śląscy/którzy zginęli śmiercią bohaterską/za wolność ojczyzny w 1921 roku.''Pomnik został ustawiony po zakończeniu II wojny światowej, na miejscu wcześniejszego pochodzącego z lat międzywojennych. Na cmentarzu znajduje się również mogiła nieznanego więźnia oświęcimskiego - na nieregularnej stelli motyw obozowego pasiaka - który w styczniu 1945 roku zginął podczas tzw. marszu śmierci.

Wersja z 20:23, 24 sie 2014

Stary cmentarz w Jedłowniku powstał wokół XVII-wiecznego kościoła pw. św. Marka lub św. Barbary (patrocinium używano naprzemiennie). W 1974 roku świątynię przeniesiono do Jastrzębia Dolnego. Na cmentarzu zachowały się zabytkowe XIX-wieczne nagrobki, w tym duchownych. Na uwagę zasługuje mogiła - metalowy krzyż opleciony wężem - z ks. Franza Chruszcza, który w 1829 roku wracając z odpustu w Rogowie podobno zmarł po ukąszeniu węża. Niezwykłą formę - kształt butelki - posiada również nagrobek ks. Jana Ciupke. Duchowny pomagał chorym podczas epidemii tyfusu w latach 40. XIX wieku. Dziś już trudno ustalić, czy jego nagrobek symbolizuje flakon z lekarstwami; czy butelkę po spirytusie, którym nacierano się z obawy przed zarażeniem. Osobliwość nekropolii stanowi wykonany z piaskowca i mający formę krzyża łacińskiego, kamienny krzyż pokutny. Został opatrzony datą 1828 (inskrypcja wtórna). Z jego drugiej strony został wyryty krzyż. Na cmentarzu znajduje się niewielki, murowany z cegły i nakryty dwuspadowym dachem budynek tzw. marowni. Pochodzi z ok. 1895 roku.

Nieopodal starego znajduje się nowy cmentarz. Wyróżnia się na nim zbiorowa mogiła - szereg kamiennych krzyży powstańczych - 10 powstańców z 8 kompanii 14 pułku wodzisławskiego. Polegli oni podczas III powstania śląskiego. Na mogile została umieszczona tablica inskrypcyjna: Tu spoczywają powstańcy śląscy/którzy zginęli śmiercią bohaterską/za wolność ojczyzny w 1921 roku.Pomnik został ustawiony po zakończeniu II wojny światowej, na miejscu wcześniejszego pochodzącego z lat międzywojennych. Na cmentarzu znajduje się również mogiła nieznanego więźnia oświęcimskiego - na nieregularnej stelli motyw obozowego pasiaka - który w styczniu 1945 roku zginął podczas tzw. marszu śmierci.