Cmentarz: Różnice pomiędzy wersjami
(foto) |
(dr) |
||
(Nie pokazano 5 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Cmen bogucice1.jpg|thumb|right|Cmentarz w Bogucicach]] | [[Plik:Cmen bogucice1.jpg|thumb|right|Cmentarz w Bogucicach]] | ||
[[Plik:Michalkowice cmen2.jpg|thumb|right|Cmentarz w Michałkowicach]] | [[Plik:Michalkowice cmen2.jpg|thumb|right|Cmentarz w Michałkowicach]] | ||
Linia 5: | Linia 4: | ||
[[Plik:Pszow starycmentarz.jpg|thumb|right|Stary cmentarz w Pszowie]] | [[Plik:Pszow starycmentarz.jpg|thumb|right|Stary cmentarz w Pszowie]] | ||
[[Plik:Zarki kirkut.jpg|thumb|right|Żarki - kirkut]] | [[Plik:Zarki kirkut.jpg|thumb|right|Żarki - kirkut]] | ||
Termin | Termin '' cmentarz '' (greckie κοιμητήριον) oznacza wydzielony grunt jako miejsce pochówku zmarłych. Zwłoki mogą być pochowane w grobie lub w miejscu, który otrzymywał specjalna formę: sarkofag, mauzoleum, kolumbarium lub inną budowlę. W kulturach zachodnich, pogrzebowi towarzyszą religijne ceremonie. Ceremonie te i obrzędy przejścia różnią się w zależności od praktyk kulturowych i przekonań religijnych. | ||
Od około | Od około VII wieku, pogrzebem zajmowali się duchowni, a pochówek zmarłego mógł odbyć się wyłącznie w poświęconej ziemi. Praktyki pogrzebowe były zróżnicowane, ale w Europie kontynentalnej ciała zmarłych zwykle chowano w masowych grobach. Po określonym czasie kości zmarłych ekshumowano i przechowywano w tzw. ossuariach, albo wzdłuż ścian okalających cmentarz lub w kościele w kryptach i za murami kościoła. | ||
Pozostali byli grzebani na cmentarzach w wydzielonych kwaterach. Rodziny, | Pozostali byli grzebani na cmentarzach w wydzielonych kwaterach. Rodziny, które mogły sobie pozwolić na pracę kamieniarza budowały zmarłemu rzeźbiony nagrobek, ustawiany na miejsce pochówku, ze wskazaniem imienia zmarłego, daty śmierci, a czasem innych danych biograficznych. Groby zmarłych, których nie było stać na nagrobek, oznaczone były symbolami religijnymi wykonanymi z drewna, najczęściej w formie krzyża. Niektóre rodziny zatrudniały kowala, który zamiast drewnianego stawiał krzyż kuty w metalu. | ||
Cmentarz był integralną częścią przestrzeni sakralnej, przylegał do kościoła, którego wnętrze | Cmentarz był integralną częścią przestrzeni sakralnej, przylegał do kościoła, którego wnętrze | ||
niejednokrotnie stawało się miejscem pochówku. Najczęściej w kościele przed głównym ołtarzem chowano duchownych, kolatorów i przedstawicieli szlachty. | niejednokrotnie stawało się miejscem pochówku. Najczęściej w kościele przed głównym ołtarzem chowano duchownych, kolatorów i przedstawicieli szlachty. | ||
==W czasach nowożytnych== | ==W czasach nowożytnych== | ||
W połowie XVIII wieku we Francji, z uwagi na zagrożenie wybuchem epidemii zabroniono chowania zmarłych w kościołach i na terenie miast. Z tego samego powodu król Prus Fryderyk II w 1775 roku nakazał przenoszenie nekropolii poza mury miejskie. Zakaz chowania zmarłych w kościołach został wprowadzony w Powszechnym Prawie Krajowym i powtórzony w 1806 roku. W nowej sytuacji szlachta, wyżsi urzędnicy, | W połowie XVIII wieku we Francji, z uwagi na zagrożenie wybuchem epidemii zabroniono chowania zmarłych w kościołach i na terenie miast. Z tego samego powodu [[Fryderyk II Hohenzollern|król Prus Fryderyk II]] w 1775 roku nakazał przenoszenie nekropolii poza mury miejskie. Zakaz chowania zmarłych w kościołach został wprowadzony w Powszechnym Prawie Krajowym i powtórzony w 1806 roku. W nowej sytuacji szlachta, wyżsi urzędnicy, nie mający możliwości chowania swoich bliskich zmarłych w świątyniach, budowali na cmentarzach kaplice, niekiedy swoją wielkością przypominające małe neogotyckie kościoły. Te kaplice kształtem i przeznaczeniem były zbliżone do dawnych bocznych kaplic grobowych, '' przylepionych '' do kościołów parafialnych, kolegiat i katedr. Ten rodzaj rodzinnych grobowców przetrwał do czasów nam współczesnych. W polskiej tradycji i kulturze cmentarze mają wieloaspektową symbolikę, są miejscem pamięci historycznej. Znajdują się tam często pomniki zasłużonych obywateli, uczestników walk narodowowyzwoleńczych, mogiły zbiorowe i symboliczne. | ||
Bardzo popularne w średniowieczu [[Bractwo pogrzebowe|bractwa pogrzebowe]], w czasach nowożytnych nie znajdowały zbyt wielu kontynuatorów. | Bardzo popularne w średniowieczu [[Bractwo pogrzebowe|bractwa pogrzebowe]], w czasach nowożytnych nie znajdowały zbyt wielu kontynuatorów. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Opracowanie własne, JM | |||
[[Kategoria:Cmentarze]] | [[Kategoria:Cmentarze]] |
Aktualna wersja na dzień 00:53, 3 lis 2023
Termin cmentarz (greckie κοιμητήριον) oznacza wydzielony grunt jako miejsce pochówku zmarłych. Zwłoki mogą być pochowane w grobie lub w miejscu, który otrzymywał specjalna formę: sarkofag, mauzoleum, kolumbarium lub inną budowlę. W kulturach zachodnich, pogrzebowi towarzyszą religijne ceremonie. Ceremonie te i obrzędy przejścia różnią się w zależności od praktyk kulturowych i przekonań religijnych.
Od około VII wieku, pogrzebem zajmowali się duchowni, a pochówek zmarłego mógł odbyć się wyłącznie w poświęconej ziemi. Praktyki pogrzebowe były zróżnicowane, ale w Europie kontynentalnej ciała zmarłych zwykle chowano w masowych grobach. Po określonym czasie kości zmarłych ekshumowano i przechowywano w tzw. ossuariach, albo wzdłuż ścian okalających cmentarz lub w kościele w kryptach i za murami kościoła.
Pozostali byli grzebani na cmentarzach w wydzielonych kwaterach. Rodziny, które mogły sobie pozwolić na pracę kamieniarza budowały zmarłemu rzeźbiony nagrobek, ustawiany na miejsce pochówku, ze wskazaniem imienia zmarłego, daty śmierci, a czasem innych danych biograficznych. Groby zmarłych, których nie było stać na nagrobek, oznaczone były symbolami religijnymi wykonanymi z drewna, najczęściej w formie krzyża. Niektóre rodziny zatrudniały kowala, który zamiast drewnianego stawiał krzyż kuty w metalu.
Cmentarz był integralną częścią przestrzeni sakralnej, przylegał do kościoła, którego wnętrze niejednokrotnie stawało się miejscem pochówku. Najczęściej w kościele przed głównym ołtarzem chowano duchownych, kolatorów i przedstawicieli szlachty.
W czasach nowożytnych
W połowie XVIII wieku we Francji, z uwagi na zagrożenie wybuchem epidemii zabroniono chowania zmarłych w kościołach i na terenie miast. Z tego samego powodu król Prus Fryderyk II w 1775 roku nakazał przenoszenie nekropolii poza mury miejskie. Zakaz chowania zmarłych w kościołach został wprowadzony w Powszechnym Prawie Krajowym i powtórzony w 1806 roku. W nowej sytuacji szlachta, wyżsi urzędnicy, nie mający możliwości chowania swoich bliskich zmarłych w świątyniach, budowali na cmentarzach kaplice, niekiedy swoją wielkością przypominające małe neogotyckie kościoły. Te kaplice kształtem i przeznaczeniem były zbliżone do dawnych bocznych kaplic grobowych, przylepionych do kościołów parafialnych, kolegiat i katedr. Ten rodzaj rodzinnych grobowców przetrwał do czasów nam współczesnych. W polskiej tradycji i kulturze cmentarze mają wieloaspektową symbolikę, są miejscem pamięci historycznej. Znajdują się tam często pomniki zasłużonych obywateli, uczestników walk narodowowyzwoleńczych, mogiły zbiorowe i symboliczne.
Bardzo popularne w średniowieczu bractwa pogrzebowe, w czasach nowożytnych nie znajdowały zbyt wielu kontynuatorów.
Bibliografia
Opracowanie własne, JM