Święto Ofiarowania Pańskiego: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
==Przekaz ewangeliczny==
==Święto Ofiarowania Pańskiego (Matki Boskiej Gromnicznej)==
[[Plik:Ofiarowanie _panskie.jpg|250px|right|thumb|G. Bellini, Ofiarowanie w Światyni]]
[[Plik:Ofiarowanie _panskie.jpg|250px|right|thumb|G. Bellini, Ofiarowanie w Świątyni]]
„Gdy nadszedł dzień ósmy i należało obrzezać Dziecię, nadano Mu imię Jezus, którym Je nazwał anioł, zanim się poczęło w łonie [Matki]. Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu. Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego.  A żył w Jerozolimie człowiek, imieniem Symeon. Był to człowiek prawy i pobożny, wyczekiwał pociechy Izraela, a Duch Święty spoczywał na nim. Jemu Duch Święty objawił, że nie ujrzy śmierci, aż zobaczy Mesjasza Pańskiego. Za natchnieniem więc Ducha przyszedł do świątyni. A gdy Rodzice wnosili Dzieciątko Jezus, aby postąpić z Nim według zwyczaju Prawa, on wziął Je w objęcia, błogosławił Boga i mówił: «Teraz, o Władco, pozwól odejść słudze Twemu w pokoju, według Twojego słowa.  
„Gdy nadszedł dzień ósmy i należało obrzezać Dziecię, nadano Mu imię Jezus, którym Je nazwał anioł, zanim się poczęło w łonie [Matki]. Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu. Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego.  A żył w Jerozolimie człowiek, imieniem Symeon. Był to człowiek prawy i pobożny, wyczekiwał pociechy Izraela, a Duch Święty spoczywał na nim. Jemu Duch Święty objawił, że nie ujrzy śmierci, aż zobaczy Mesjasza Pańskiego. Za natchnieniem więc Ducha przyszedł do świątyni. A gdy Rodzice wnosili Dzieciątko Jezus, aby postąpić z Nim według zwyczaju Prawa, on wziął Je w objęcia, błogosławił Boga i mówił: «Teraz, o Władco, pozwól odejść słudze Twemu w pokoju, według Twojego słowa.  


Linia 7: Linia 7:
==Rozpowszechnianie się święta w Kościele==
==Rozpowszechnianie się święta w Kościele==


Najprawdopodobniej przed IV w. nie obchodzono uroczyście tego święta gdyż żaden z greckich i łacińskich Ojców Kościoła żyjący w tym czasie nie ułożył  specjalnego kazania na „Święto Spotkania” (Hypa-pante) (Cesare Boronio (Caesar Boronius), Notes sur le martyrologe romain, XVI wiek). Dopiero Egeria (IV wiek) pisała o zwyczaju obchodzenia w Jerozolimie święta pod nazwą„Czterdzieści dni po Objawieniu Pańskim”  tj. 14 lutego. Nie precyzuje kiedy narodziła się w Jerozolimie tradycja świętowania tej uroczystości podając jedynie, że  wierni uczestniczyli w procesji do Bazyliki Anastasis. W tym czasie czytano fragmenty Ewangelii opisujące scenę ofiarowania Jezusa, spotkania z Symeonem i Anną. Na zakończenie odprawiano mszę świętą. Uczestniczący w procesji nieśli zapalone świece (o procesji ze świecami wspominał również Będą Czcigodny, VII wiek). W Konstantynopolu obchodzono to święto w VI wieku jako chroniące przed zarazą (dekret  cesarza Justyniana Wielkiego z 526 roku (lub 542 roku)). W Kościele zachodnim zachowało się świadectwo papieża Gelazego (492-496), w którym nakazał by w Rzymie obchodzono Święto Ofiarowania Pańskiego w dniu pogańskiego święta Lupercalii (Amburbalii) czyli 14 i 15 lutego. W VII wieku 14 lutego odprawiano w tym mieście procesję na pamiątkę Zwiastowania, Narodzenia i Zaśnięcia Maryi (Sergiusz I, Liber pontyficalis). Pierwsze wzmianki o obchodzeniu tego święta w Galii pochodzą z VIII w. (E.Vancandard, Revue des questions historiques, t. LXV, s.233, 244). Podobnie było w Anglii i na terenie dzisiejszych Niemiec.
Najprawdopodobniej przed IV w. nie obchodzono uroczyście tego święta gdyż żaden z greckich i łacińskich Ojców Kościoła żyjący w tym czasie nie ułożył  specjalnego kazania na „Święto Spotkania” (Hypa-pante) (Cesare Boronio (Caesar Boronius), Notes sur le martyrologe romain, XVI wiek). Dopiero Egeria (IV wiek) pisała o zwyczaju obchodzenia w Jerozolimie święta pod nazwą„Czterdzieści dni po Objawieniu Pańskim”  tj. 14 lutego. Nie precyzuje kiedy narodziła się w Jerozolimie tradycja świętowania tej uroczystości podając jedynie, że  wierni uczestniczyli w procesji do Bazyliki Anastasis. W tym czasie czytano fragmenty Ewangelii opisujące scenę ofiarowania Jezusa, spotkania z Symeonem i Anną. Na zakończenie odprawiano mszę świętą. Uczestniczący w procesji nieśli zapalone świece (o procesji ze świecami wspominał również Będą Czcigodny, VII wiek). W Konstantynopolu obchodzono to święto w VI wieku jako chroniące przed zarazą (dekret  cesarza Justyniana Wielkiego z 526 roku (lub 542 roku)). W Kościele zachodnim zachowało się świadectwo papieża Gelazego (492-496), w którym nakazał by w Rzymie obchodzono Święto Ofiarowania Pańskiego w dniu pogańskiego święta Lupercalii (Amburbalii) czyli 14 i 15 lutego. W VII wieku 14 lutego odprawiano w tym mieście procesję na pamiątkę Zwiastowania, Narodzenia i Zaśnięcia Maryi (Sergiusz I, Liber pontyficalis). Pierwsze wzmianki o obchodzeniu tego święta w Galii pochodzą z VIII w. (E.Vancandard, Revue des questions historiques, t. LXV, s. 233, 244). Podobnie było w Anglii i na terenie dzisiejszych Niemiec.


Brak wzmianki o tym święcie w manuskryptach mozarabskich świadczy że do IX wieku nie obchodzono go uroczyście w Hiszpanii. Nie wiadomo czy w całym Kościele Zachodnim obchodzono pierwotnie to święto 14 lutego. Nie wiadomo również kiedy zmieniono (ujednolicono) datę obchodzenia święta na '''2 lutego''' (czterdzieści dni po Narodzeniu Pańskim).  
Brak wzmianki o tym święcie w manuskryptach mozarabskich świadczy że do IX wieku nie obchodzono go uroczyście w Hiszpanii. Nie wiadomo czy w całym Kościele zachodnim obchodzono pierwotnie to święto 14 lutego. Nie wiadomo również kiedy zmieniono (ujednolicono) datę obchodzenia święta na '''2 lutego''' (czterdzieści dni po Narodzeniu Pańskim).  


Do końca VII wieku święto to nie posiadało nazwy własnej (Sakramentarz Gelazjanski). W dokumentach liturgicznych z VIII wieku pisząc o Święcie Ofiarowania Pańskiego zwracano uwagę na jego potrójny charakter. W „Sakramentarzu Gregoriańskim” z VIII wieku określa się je jako „Święto Spotkania z Maryją” (Ypapanti ad sanctam Mariam). W tym dniu odprawiano procesję ze świecami do rzymskiej  Bazyliki Matki Bożej Większej. W XI wieku w tym dniu święcono świece (trzecia część mszału bpa Leofrica z Exeter) oraz ogień (mszał Roberta z Jumièges, tam też nazwa „Święto Oczyszczenia Maryi”). Prawdopodobnie w X-XI w. współistniały dwa obrzędu poświęcenia świec w tym dniu: (1) najpierw błogosławiono ogień od którego zapalano świecę, (2) najpierw święcono świece a następnie zapalano i rozdawano wiernym.  Począwszy od średniowiecza wierzono, że  świeca poświęcona w święto Ofiarowania Pańskiego chroniła od niebezpieczeństwa pożaru w czasie burzy (stąd jej nazwa: „Gromniczna”), nieurodzajów, chorób zwierząt domowych. Zapaloną świecę jako symbol Jezusa- Światła Narodów stawiano przy łóżku umierającego. Od 1997 roku w Kościele w tym dniu obchodzi się „Dzień Życia Konsekrowanego”.
Do końca VII wieku święto to nie posiadało nazwy własnej (Sakramentarz Gelazjanski). W dokumentach liturgicznych z VIII wieku pisząc o Święcie Ofiarowania Pańskiego zwracano uwagę na jego potrójny charakter. W „Sakramentarzu Gregoriańskim” z VIII wieku określa się je jako „Święto Spotkania z Maryją”. W tym dniu odprawiano procesję ze świecami do rzymskiej  Bazyliki Matki Bożej Większej. W XI wieku w tym dniu święcono świece (trzecia część mszału bpa Leofrica z Exeter) oraz ogień (mszał Roberta z Jumièges, tam też nazwa „Święto Oczyszczenia Maryi”). Prawdopodobnie w wieku X i XI współistniały dwa obrzędu poświęcenia świec w tym dniu: (1) najpierw błogosławiono ogień od którego zapalano świecę, (2) najpierw święcono świece a następnie zapalano i rozdawano wiernym.  Począwszy od średniowiecza wierzono, że  świeca poświęcona w święto Ofiarowania Pańskiego chroniła od niebezpieczeństwa pożaru w czasie burzy (stąd jej nazwa: „Gromniczna”), nieurodzajów, chorób zwierząt domowych. Zapaloną świecę jako symbol Jezusa - Światła Narodów stawiano przy łóżku umierającego. Od 1997 roku w Kościele w tym dniu obchodzi się „Dzień Życia Konsekrowanego”.





Wersja z 15:42, 1 sty 2010

Święto Ofiarowania Pańskiego (Matki Boskiej Gromnicznej)

G. Bellini, Ofiarowanie w Świątyni

„Gdy nadszedł dzień ósmy i należało obrzezać Dziecię, nadano Mu imię Jezus, którym Je nazwał anioł, zanim się poczęło w łonie [Matki]. Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu. Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego. A żył w Jerozolimie człowiek, imieniem Symeon. Był to człowiek prawy i pobożny, wyczekiwał pociechy Izraela, a Duch Święty spoczywał na nim. Jemu Duch Święty objawił, że nie ujrzy śmierci, aż zobaczy Mesjasza Pańskiego. Za natchnieniem więc Ducha przyszedł do świątyni. A gdy Rodzice wnosili Dzieciątko Jezus, aby postąpić z Nim według zwyczaju Prawa, on wziął Je w objęcia, błogosławił Boga i mówił: «Teraz, o Władco, pozwól odejść słudze Twemu w pokoju, według Twojego słowa.

Bo moje oczy ujrzały Twoje zbawienie, któreś przygotował wobec wszystkich narodów: światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego, Izraela». Symeon zaś błogosławił Ich i rzekł do Maryi, Matki Jego: «Oto Ten przeznaczony jest na upadek i na powstanie wielu w Izraelu, i na znak, któremu sprzeciwiać się będą. A Twoją duszę miecz przeniknie, aby na jaw wyszły zamysły serc wielu»”. (Łk, 2, 21-32, 34-35; przekł. „Biblia Tysiąclecia”, Poznań 2003). W opisie Ofiarowania Pańskiego Ewangelista zawarł następujące przepisy prawa Starego Testamentu: (1) W prawie żydowskim obowiązywał przepis wedle którego przed 40 dniem po urodzeniu chłopca było zakazane by jego matka (jako osoba nieczysta) weszła do przybytku (świątyni). W celu oczyszczenia składano kapłanowi baranka (celem złożenia na ofiarę całopalnej) oraz młodego gołębia (synogarlice; celem przebłagania za grzechy, ofiary przebłagalnej). Ubodzy mogli zastąpić baranka dodatkowym gołębiem (synogarlicą; zob: Kapł. 12, 1-8). (2) Każdego pierworodnego ofiarowano Bogu. Zaś za zwolnienie („uiszczenie ze ślubu”) składano w świątyni ofiarę 5 syklów srebra (dot. młodzieńców do 5 lat; zob. Wj. 12,3; Kapł. 27, 6). (3) W Świątyni Jerozolimskiej Maryja, Józef z dzieciątkiem spotkali starca Symeona, który prowadzony Duchem Świętym błogosławił dziecię nazywając Jezusa wprost „Światłem narodów” a następnie zwracając się do Maryi wyjawił jej przeznaczenie. Z opisu ewangelicznego wynika potrójny charakter uroczystości (święto Jezusa, święto Maryi, święto Światła – podobnie jak Uroczystość Objawienia Pańskiego). W Kościele Wschodnim oraz w zachodnim obrządku ambrozjańskim (Mediolan) akcentuje się historię ofiarowania Jezusa przemowy Symeona zaś w Kościele zachodnim (do czasu Soboru Watykańskiego II) fakt oczyszczenia Maryi - stąd często święto 2 lutego uważane jest nadal za święto maryjne. Obecnie w Kościele zachodnim akcentuje się jego chrystologiczny charakter.

Rozpowszechnianie się święta w Kościele

Najprawdopodobniej przed IV w. nie obchodzono uroczyście tego święta gdyż żaden z greckich i łacińskich Ojców Kościoła żyjący w tym czasie nie ułożył specjalnego kazania na „Święto Spotkania” (Hypa-pante) (Cesare Boronio (Caesar Boronius), Notes sur le martyrologe romain, XVI wiek). Dopiero Egeria (IV wiek) pisała o zwyczaju obchodzenia w Jerozolimie święta pod nazwą„Czterdzieści dni po Objawieniu Pańskim” tj. 14 lutego. Nie precyzuje kiedy narodziła się w Jerozolimie tradycja świętowania tej uroczystości podając jedynie, że wierni uczestniczyli w procesji do Bazyliki Anastasis. W tym czasie czytano fragmenty Ewangelii opisujące scenę ofiarowania Jezusa, spotkania z Symeonem i Anną. Na zakończenie odprawiano mszę świętą. Uczestniczący w procesji nieśli zapalone świece (o procesji ze świecami wspominał również Będą Czcigodny, VII wiek). W Konstantynopolu obchodzono to święto w VI wieku jako chroniące przed zarazą (dekret cesarza Justyniana Wielkiego z 526 roku (lub 542 roku)). W Kościele zachodnim zachowało się świadectwo papieża Gelazego (492-496), w którym nakazał by w Rzymie obchodzono Święto Ofiarowania Pańskiego w dniu pogańskiego święta Lupercalii (Amburbalii) czyli 14 i 15 lutego. W VII wieku 14 lutego odprawiano w tym mieście procesję na pamiątkę Zwiastowania, Narodzenia i Zaśnięcia Maryi (Sergiusz I, Liber pontyficalis). Pierwsze wzmianki o obchodzeniu tego święta w Galii pochodzą z VIII w. (E.Vancandard, Revue des questions historiques, t. LXV, s. 233, 244). Podobnie było w Anglii i na terenie dzisiejszych Niemiec.

Brak wzmianki o tym święcie w manuskryptach mozarabskich świadczy że do IX wieku nie obchodzono go uroczyście w Hiszpanii. Nie wiadomo czy w całym Kościele zachodnim obchodzono pierwotnie to święto 14 lutego. Nie wiadomo również kiedy zmieniono (ujednolicono) datę obchodzenia święta na 2 lutego (czterdzieści dni po Narodzeniu Pańskim).

Do końca VII wieku święto to nie posiadało nazwy własnej (Sakramentarz Gelazjanski). W dokumentach liturgicznych z VIII wieku pisząc o Święcie Ofiarowania Pańskiego zwracano uwagę na jego potrójny charakter. W „Sakramentarzu Gregoriańskim” z VIII wieku określa się je jako „Święto Spotkania z Maryją”. W tym dniu odprawiano procesję ze świecami do rzymskiej Bazyliki Matki Bożej Większej. W XI wieku w tym dniu święcono świece (trzecia część mszału bpa Leofrica z Exeter) oraz ogień (mszał Roberta z Jumièges, tam też nazwa „Święto Oczyszczenia Maryi”). Prawdopodobnie w wieku X i XI współistniały dwa obrzędu poświęcenia świec w tym dniu: (1) najpierw błogosławiono ogień od którego zapalano świecę, (2) najpierw święcono świece a następnie zapalano i rozdawano wiernym. Począwszy od średniowiecza wierzono, że świeca poświęcona w święto Ofiarowania Pańskiego chroniła od niebezpieczeństwa pożaru w czasie burzy (stąd jej nazwa: „Gromniczna”), nieurodzajów, chorób zwierząt domowych. Zapaloną świecę jako symbol Jezusa - Światła Narodów stawiano przy łóżku umierającego. Od 1997 roku w Kościele w tym dniu obchodzi się „Dzień Życia Konsekrowanego”.


Bibliografia

[Bénédictins de Paris], Vies des Saints et des bienheureux, T. 2, Paris 1936, s. 34-41; G. Bareille, Le catéchisme romain, T. 8, Montréjeau, 1913, s. 416.