Wieczna Adoracja

Z e-ncyklopedia
Bractwo Najświętszego Sakramentu w Jankowicach

Od X wieku w kościołach klasztornych powstała tradycja, aby jedną z kaplic przeznaczyć na wystawienie Najświętszego Sakramentu. Ta nowa forma pobożności eucharystycznej została upowszechniona przez św. Franciszka z Asyżu i weszła do pobożności Kościoła w całej Europie. Z modlitwy ku czci Najświętszego Sakramentu rozwinęło się nabożeństwo ku czci Najświętszego Sakramentu wystawionego w monstrancji. Nowe mocne impulsy w pobożności eucharystycznej przyniósł sobór trydencki, który wzmacniał w nauczaniu o mszy św. nie tylko jej wymiar wspólnotowy (pamiątkę Wieczerzy Pańskiej), ale mocno podkreślał również jej ofiarniczy charakter.

Wieczna adoracja jako osobne nabożeństwo narodziło się w katedrze mediolańskiej na początku XVI wieku i stopniowo obejmowało wszystkie kościoły w Mediolanie. Do Rzymu przyniósł ją św. Filip Nereusz w 1548 roku, a papież Klemens VIII wprowadził wieczystą adorację do wszystkich kościołów rzymskich. W Polsce Wieczyste adoracje pojawiły się w końcu XVIII wieku. Oprócz Wieczystej adoracji, organizowanej w całej diecezji i angażującej wszystkie kościoły i kaplice parafialne, istnieją także kościoły, w których wyznaczono specjalne kaplice, w których Najświętszy Sakrament wystawiony jest stale (np. w panewnickiej bazylice oo. franciszkanów, gdzie adoracja trwa codziennie, nieprzerwanie 24 godziny).

W diecezji katowickiej wieczną adorację wprowadził bp Stanisław Adamski 1 stycznia 1935. Odnowił tym samym tradycję, która istniała na terenie diecezji wrocławskiej od 1897 roku.

W 1948 roku w diecezji katowickiej wydano nowy porządek wiecznej adoracji. W parafiach odbywały się adoracje dzienne, zaś nocne adoracje zarządzono tylko w kaplicach niepublicznych. W 1970 roku ułożono nowy plan nocnych adoracji w domach zakonnych. Aby każda parafia, także te nowo erygowane mogły uczestniczyć w wiecznej adoracji, w 1971 roku ustalono nowy plan dla poszczególnych parafii.

Bibliografia

Sammlung kirchlicher Verordnungen, Erlasse und Bekanntmachungen, fuer das Bistum Breslau, Breslau 1902, s. 253; J. Paliński, Adoracja Eucharystii - refleksje na tle encykliki Ecclesia de Eucharistia, [1]