Bieniasz Maciej
Bieniasz Maciej (1938-)
Urodził się 22 grudnia 1938 w Krakowie. Żonaty: Małgorzata. Dzieci: syn Bartłomiej (1970) i córka Agnieszka (1971-2011). Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 1963 roku uzyskał dyplom w pracowni prof. Emila Krchy. Od 1974 roku jest pedagogiem w katowickiej filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1996 roku prowadzi zajęcia pedagogiczne także w Instytucie Sztuki cieszyńskiej filii Uniwersytetu Śląskiego. Współzałożyciel, wraz ze Zbylutem Grzywaczem, Leszkiem Sobockim i Jackiem Waltosiem, grupy artystycznej Wprost, która działała w latach 1965-1986. W latach 80. związany był z kręgiem Kultury Niezależnej. Laureat wielu nagród, m in. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej dla grupy Wprost (1984), nagroda komitetu Kultury Niezależnej "Solidarność" (1987) za całokształt twórczości. W latach 1969-2012 mieszkał w Katowicach, obecnie w Tarnowie.
Maciej Bieniasz jest głęboko wierzącym i praktykującym katolikiem, często sięga w swojej sztuce do ikonografii czasów biblijnych i odwołuje się do wartości związanych z wiarą. Jego obrazy znajdują się między innymi w kaplicy WŚSD w Katowicach (św. Stanisław, ks. Jerzy Popiełuszko), w Sądzie Kurii Metropolitalnej w Katowicach (portret ks. Stanisława Bisty). Tworzył w kościołach zabytkowych: barokowych (Narodzenia NMP w Pszowie, św. Marii Magdaleny w Tychach), klasycyzujących (Narodzenia NMP w Kończycach Małych, Opatrzności Bożej w Ligocie k. Bielska), neostylowych (Wniebowzięcia NMP w Wodzisławiu Śląskim, Krzyża Świętego w Siemianowicach Śląskich, św. Szczepana w Bogucicach, MB Różańcowej w Rudzie Śląskiej) oraz wybudowanych w okresie międzywojennym (Trójcy Przenajświętszej w Szarleju). Dodatkowym elementem dekoracyjnym w projekcie kolorystyki bywały wzory ornamentalne, rzadko sceny figuralne (Pszów, Nowe Bojszowy). W 1994 roku namalował obraz Maryi Niepokalanej i cykl Drogi Krzyżowej w kościele Ciała i Krwi Pańskiej w Ławkach. W latach 1989-1991 wykonał witraże i namalował obraz "Jezu ufam Tobie" dla kościoła NSPJ w Koszęcinie.
Bibliografia
L. Makówka, Sztuka sakralna na Górnym Śląsku w II połowie XX wieku. Malarstwo i rzeźba, Katowice 2008, s. 161-165; B. Szczypka-Gwiazda, Krajobraz przemysłowy Katowic we współczesnym malarstwie, [w:] Przemiany protoindustrialne i industrialne jako czynnik miastotwórczy miasta Katowic , Katowice 2007, s. 260-261.
|