Ćwiczenia z patrologii III
Patrologia – ćwiczenia, 2016/2017
Ks. dr hab. Andrzej Uciecha
Semestr zimowy 2016/2017, Wtorek godz. 11.30-13.00; s. 303/5
Konsultacje – czw. 9.30-11.00. s.303/4
I-II. 4.10.16 Metoda i cel zajęć: sztuka lektury tekstu; bibliografia; zaliczenie. Ojcowie Apostolscy (pojęcia: „pisarz kościelny”, „ojciec Kościoła”, „Doktor Kościoła”, „Ojciec Apostolski”).
- Ireneusz, Adversus Haereses I, Wstęp 1-3 (Myszor StAC.SN 17, s. 31-32).
- Hieronim, O znakomitych mężach 15 (PSP 5, s. 43) (o Liście Klemensa Rz. do Kor).
- Klemens Rz. List do Koryntian, 40-42,44 (Michalski ALP I, s. 22n albo OŻ VIII, s. 87-89, 90-91).
- Ignacy Antiocheński, List do Rzymian 4-7 (Michalski ALP I, s. 25n albo OŻ VIII, s. 158-161).
- Ireneusz, Adversus Haereses III,3,4 (Bober, AP, s. 40): O Polikarpie ze Smyrny
- Hermas, Wizja I,1-2; Wizja V; Przykazanie IV, (Michalski ALP I, s. 33-34; 38-39): zagadnienie pokuty.
- Didache 1-2, (OŻ VIII): katechizm gminy chrześcijańskiej
III-IV. 11.10.16
Apologeci i akta męczenników (przygotować: życiorys i rodzaje i zadania literatury apologet. i martyr.). Najstarsze zabytki patrystyczne związane z życiem gminy chrześcijańskiej.
- Justyn, Apologia I,2-3 (ALP I, s. 91nn. lub POK IV).
- Justyn, Dialog z Żydem Tryfonem 2,1-6; 7,1-3 (ALP I, s. 99n i 102 lub POK IV).
- Justyn, Apologia I,22; 30; 46; 59 (ALP I, s. 94n lub POK IV).
- List do Diogneta I. V-VI (OŻ VIII lub PSP 44).
- Tacjan, Przemowa do Greków 2 (ALP I, s. 110).
- Akta męczenników scylitańskich (ALP I, s. 137-8).
- Najstarsza homilia grecka, czyli tak zwany II List Klemensa Rzymskiego 14;16 i 17 (ALP I, 78-9).
- Meliton z Sardes, Homilia Paschalna 1; 2; 6 (ALP, 80-81; 82).
V-VI. 18.10.16 Apokryfy (pojęcie apokryf; rodzaje i podziały lit. apokryf.).
- Fragm. Muratoriego nt. apokryfów (Apokryfy NT, M.Starowieyski, s. 38).
- Ewangelia Dzieciństwa Tomasza I, II,1-5 (Apokryfy…, s. 258).
- Ewangelia Tomasza, logia 1-6; 22 (ŚSHT 1972, t. V).
- Protoewangelia Jakuba XIII,1-3; XIV, 1-2; XVIII, 1-3 (Apokryfy…, 195n., 199n).
- Dzieje Piotra 33-35 (ALP I, s. 61n).
VII-VIII. 25.10.16 Polemika z fałszywą gnozą. Teologia św.Ireneusza (życiorys; pojęcie gnoza i szkoły gnost.).
- Ireneusz, AH I,23 (Myszor StAC.SN 17; ALP 161-2): Nauka gnostyka Szymona Czarnoksiężnika.
- Ireneusz, Wykład nauki apostolskiej 3.8 (ALP 171-2): katolicka nauka o Bogu.
- Ireneusz, AH III,18,1; 18,2; 21,10 (AP 45 i 47): teoria rekapitulacji.
- Ireneusz, AH V,6,1; 9,1 (AP 53-4): doskonały człowiek.
- Ireneusz, AH III, 1-2 (ALP 166-7): podstawy prawdziwej gnozy chrześcijańskiej.
IX-X. 8.11.16 Tertulian i początki literatury łacińskiej (życiorys). Św.Cyprian – teolog, duszpasterz i męczennik
- Tertulian, Preskrypcja przeciw heretykom (ALP, 220-1 albo PSP 5): filozofia źródłem herezji.
- Tertulian, De fuga in persecutione 4 (ALP, 248-9 albo OŻ IX): chrześcijanin wobec prześladowań.
- Tertulian montanista o pokucie: De pudicitia 1; 2; 3 (ALP, 252-4).
- Akta prokonsularne św.Cypriana (ALP, 142-4).
- Cyprian O jedność Kościoła katolickiego 4-5 (POK XIX; ALP, 278).
- Cyprian, Jak wstawiać się za upadłymi: List 15 (ALP, 284-6).
XI-XII. 15.11.16 Klemens Aleksandryjski – chrześcijański gnostyk (życiorys, Aleksandria, gnoza, alegoria). Orygenes – życiorys. Euzebiusz z Cezarei i jego następcy (życiorys, rodzaje i cele literatury historycznej). Atanazy Wielki i jego czasy – życiorys.
- Klemens Aleksandryjski, Pedagog I,1 (ALP, 344-5): Logos protreptikos i Logos paidagogos.
- Klemens Aleksandryjski, Kobierce I,9 (ALP, 354-5): znaczenie filozofii dla teologii.
- Orygenes, O zasadach. Wstęp Rufina, tłumacza. Przedmowa 1-2; 3 /frg/; 4 /frg/ (PSP XXIII, s. 57-
8; 59).
- Orygenes, O zasadach IV,4; IV,6 (PSP XXIII, s. 301-2; 304): jak czytać Pismo Św.
- Euzebiusz z Cezarei, Historia Kościoła I,1 (POK III albo ALP II, s. 28-9).
- Atanazy Wielki, Pierwsza mowa przeciw arianom 5-6 (ALP II, s. 131-132).
XIII-XIV. 22.11.16 Hilary z Poitiers – Atanazy Zachodu (historia arianizmu na Zachodzie). Cyryl Jerozolimski
- Hilary, O Synodach, czyli o wierze chrześcijan wschodnich 1-10: OŻ I, s. 351-3; ALP II, s. 151-3.
- Hilary, O Synodach 39-40. 98-99. 102 (spory ariańskie na Wschodzie). ALP II, s. 154-5.
- Hilary, O Synodach 103-105.107-109 (teologia zachodnia). ALP II, s. 156-7.
- Hilary, O Synodach 117-121 (homoousios w teologii Hilarego). ALP II, s. 161-2.
Cyryl Jerozolimski – katecheta (katechizacja i katecheza wczesnochrześcijańska; mystagogia w chrześcijaństwie).
- Katecheza Wstępna 1-17. ALP II, s. 329-334.
- Katecheza XI, 1-14. BOK 14; PSP IX, s. 138n. Katecheza XVIII, 22- 23. BOK 14; PSP IX, s. 293.
- Katecheza Mystagogiczna Druga 1-8. BOK 14; PSP IX, s. 306-7.
- Katecheza Mystagogiczna Piąta. ALP II, s. 336-339 (wtajemniczenie w obrzędy Mszy św.).
XV-XVI 29.11.16 Bazyli Wielki - duszpasterz, asceta, teolog. Grzegorz z Nazjanzu
- Bazyli Wielki, Do młodzieńców, o pożytku z czytania pism pogańskich 1-7 (ALP II,s.194-9).
- Reguły dłuższe: Pytania 6,7,10,12,15 (ALP II, s. 76-82) - wobec monastycyzmu.
- List 69 (ALP II, s. 202-203) - wobec sporów ariańskich.
- List 263 (ALP II, s. 212-214).
Grzegorz z Nazjanzu
- Poemat autobiograficzny (ALP II, s. 215-234).
- Mowa teologiczna pierwsza (ALP II, s. 235-239).
- Przeciw Julianowi. Inwektywa Pierwsza (ALP II, s. 250-260).
XVII-XVIII 6.12.16 Grzegorz z Nyssy - chrześcijański filozof, asceta i mistyk.
- List o pielgrzymkach do Jerozolimy (ALP II, s. 314-316).
- Rozmowa z Makryną o duszy i zmartwychwstaniu 16-18 (ALP II, 301-306).
- Wielka Katecheza. Wstęp. 1-3 (ALP II, 277-281) - o Trójcy Św..
- Wielka Katecheza 14-15.20.22.23.26.28 (ALP II, 283-288) - o wcieleniu Syna Bożego.
- Co znaczy być chrześcijaninem (BOK 15).
- O celu życia i prawdziwej ascezie 1-19 (BOK 15).
- O celu życia i prawdziwej ascezie 49-67 (BOK 15).
XIX-XX 13.12.16 Ambroży z Mediolanu – biskup i teolog. Hieronim – duszpasterz, egzegeta, mnich.
- O ucieczce od świata 45-46.
- O obowiązkach sług ołtarza 9, 17, 18, 20, 22.
- Paulin z Mediolanu: Żywot św. Ambrożego 1,6.
Hieronim
- List do kapłana Ewangelusa.
- List do kapłana Rufina.
- List do kapłana Nepocjana 1- 5.
XXI-XXII 20.12.16 Jan Chryzostom – kaznodzieja, duszpasterz, pedagog. Teodoret z Cyru – egzegeta. Szkoła antiocheńska.
- Przeciw tym, co pobiegli na wyścigi konne .
- O wychowaniu dzieci 7 – 9.16.
- List do uwięzionych biskupów, prezbiterów, diakonów.
Teodoret z Cyru
Komentarz do I Listu do Koryntian IV (ŹMT).
XXIII-XXIV 10.01.17 Augustyn z Hippony – kaznodzieja, duszpasterz, pedagog. Sokrates Scholastyk. Cyryl Aleksandryjski – Szkoła aleksandryjska.
- Wyznania II, III, V.
- Wyznania VIII-IX.
- Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła VII, rozdz. XXXIV.
- Cyryl A., W obronie tytułu Bogarodzica.
XXV-XXVI 17.01.17 Grzegorz Wielki
XXVII-XXVIII 24.01.17 Zaliczenie
Uwagi
Cel i metoda ćwiczeń dotyczy ćwiczeń z Patrologii, sem. I (teksty w skrypcie Wybór tekstów Katowice 2004)
Cel ćwiczeń:
- opanowanie zdolności lektury tekstu, czyli rozumnego odczytania zapisu graficznego;
- rozpoznanie, zdefiniowanie i uporządkowanie opisywanych wydarzeń, ich przyczyn i skutków
- zdobycie umiejętności wskazywania i oceny wątków propagandowych i elementów manipulacji w zapisie historycznym
Metoda ćwiczeń:
- streszczenie tekstu (przekład tekstu swoimi słowami na język współczesny)
- komentarz
Streszczenie według kryterium:
- historyczne (czas): daty, wydarzenia opisywane przez autora, postaci;
- geograficzne (miejsce): miasta, krainy, ukształtowanie terenu, rzeki, morza, inne (por. Mk 6,39; por. Mt 14,19);
- biblijne: odwołanie do tekstów biblijnych (ST i NT);
- dogmatyczne: elementy katolickiego Credo;
- etyczne: normy i ocena zachowania i postępowania;
- literackie: gatunek literacki dzieła, tytuł, ulubione zwroty autora;
- psychologiczne: sylwetki psychologiczne opisywanych bohaterów.
Uwaga na:
- styl kaznodziejski w tekstach typu homilia czy kazanie
- manieryzm językowy we współczesnej mowie potocznej
- niechlujstwo języka mówionego
Streszczenie może być przeprowadzone według jednego tylko kryterium albo wielu. Streszczenie stanowi przygotowanie do komentarza; jakość streszczenia decyduje o jakości komentarza. Uwzględniając tylko jedno wybrane kryterium streszczenia, trudniej jest skomentować tekst.
Komentarz powinien uwzględniać:
- odwołanie do znanych wydarzeń z historii uprzedniej, współczesnej i późniejszej w stosunku do tego, co autor opisał w tekście (np. analizując teksty Ignacego Antiocheńskiego należy wskazać znaczenie Antiochii Syryjskiej w historii pierwotnego chrześcijaństwa).
- Historia magistra vitae est, czyli aktualizację problematyki poruszonej w tekście
- próbę psychologicznego opisu autora tekstu
Bibliografia
- B. Altaner, A.Stuiber, Patrologia, tłum. P.Pachciarek, Warszawa 1990.
- M. Michalski, Antologia Literatury Patrystycznej I-II, Warszawa 1975-1982.
- W. Myszor, Ireneusz z Lyonu i gnostycy, StAC.SN 17, Katowice 2016.
- A. Bober, Światła ekumeny.Antologia patrystyczna, Kraków 1965.
- J. Słomka, Polskie tłumaczenia dzieł Ojców Kościoła. Przewodnik bibliograficzny, Łódź 2001.
- Serie: Pisma Ojców Kościoła (POK), Poznań 1924nn; Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy (PSP), Warszawa 1969 nn; Ojcowie Żywi (OŻ), Kraków 1978nn; Źródła Myśli Teologicznej (ŹMT), Kraków 1996nn. Biblioteka Ojców Kościoła (BOK) Kraków 1992nn;
Pozostałe: Historia teologii I. Epoka patrystyczna, red. A.di Bernardino, B. Studera, Kraków 2003, s. 677-709; J.Drabina, Pięć pierwszych wieków chrześcijaństwa: Wybór tekstów źródłowych, Kraków 1991 (Skrypty uczelniane, nr 650); M.Simon, Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa I-IV w., Warszawa 1981; R.A.Markus, Chrześcijaństwo w świecie rzymskim, Warszawa 1978. J.N.D.Kelly, Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum. J.Mrukówna, Warszawa 1988. W.Myszor, Europa. Pierwotne chrześcijaństwo. Idee i życie społeczne chrześcijan (II i III wiek), Warszawa 1999. 2000. K.Bihlmeyer, H.Tüchle, Historia Kościoła, Warszawa 1971; J.Danielou, H.I.Marrou, Historia Kościoła. Od początków do roku 600. Warszawa 1984. Apokryfy Nowego Testamentu, red. M.Starowieyski: Ewangelie apokryficzne, cz. I i II, Kraków 2003; Listy i apokalipsy chrześcijańskie, Kraków 2001.